Pe 23 mai am avut ocazia să discut cu Răzvan Sturza, Sales Lead Motorola România, pentru a afla planurile companiei pentru ţara noastră şi nu numai, dar şi reorientarea sa spre telefoane cu ecran OLED şi preţ accesibil. Am discutat timp de o oră şi 15 minute cu oficialul şi ce a ieşit pare mai degrabă un podcast clasic Mobilissimo.ro. Îl găsiţi în format audio mai jos (sau îl puteți asculta pe Spotify), alături de ideile principale reţinute din discuţie.
Podcast:
Context şi istoric
Cu Răzvan Sturza am mai avut un interviu în 2017, am fost alături de el la Londra la lansarea lui Moto RAZR 5G în 2019 şi am discutat în cadrul unui interviu pe Zoom în toamna lui 2020 cu privire la dorinţele publicului legate de telefoane 5G. Am avut şi o întrevedere când tocmai debuta seria Motorola One.
Pe 23 mai 2022 s-a vorbit mai degrabă despre ecrane OLED şi am pornit de la un studiu realizat de către cei de la Cult Research pentru Motorola. Studiul de piaţă a fost realizat între 14 martie şi 15 martie 2022, pe un eşantion de 502 respondenţi din România, cu vârste cuprinse între 18 şi 45 de ani, cu o marjă de eroare de plus minus 4.38%.
Ce spune studiul?
Studiul de piaţă a fost realizat pentru a descoperi ce rol joacă display-ul unui smartphone în achiziţionarea unui nou dispozitiv. Rezultatele au arătat că 91% dintre români acordă o atenţie deosebită tipului de ecran şi calităţii sale. 59% şi-au exprimat dorinţa de a îşi cumpăra un telefon cu ecran OLED în viitorul apropiat, iar majoritatea susţin că ar plăti între 1000 şi 2000 de lei pentru un telefon cu ecran OLED.
Am aflat şi că 88% dintre respondenţi urmăresc conţinut foto/video pe telefon şi 53% îşi folosesc telefoanele pentru crearea şi editarea de conţinut foto-video. Din acelaşi studiu am aflat care sunt criteriile principale pe care românii le iau în considerate atunci când cumpără un smartphone:
- Durata de viață a bateriei (79%)
- Performanța procesorului (79%)
- Spațiul de stocare (78%)
- Calitatea setup-ului de camere (74%)
- Raportul calitate-preț (67%)
- Display-ul OLED (59%),
- Capacitățile 5G (57%)
- Brandul device-ului (44%)
Cei care au participat la studiu au identificat şi următoarele beneficii ale ecranelor OLED:
- Rezoluția mult mai bună, în comparație cu un ecran LCD (53%)
- Eficientizarea consumului energetic al dispozitivului (40%)
- Efectul redus asupra vederii (39%)
- Paletă bogată de culori afișată (38%)
- Luminozitate mai intensă (37%)
Ca urmare a studiului şi poate în revanşă pentru câteva modele Moto G mai puţin impresionante ca ecran (da, mă uit la tine Moto G60, Moto G60s, chiar şi Moto G200), Motorola a decis să treacă numai la ecrane OLED de calitate. Astfel avem pe piaţă moto g31, moto g41, moto g 71 5G şi moto g52, cu ecrane OLED şi preţ atractiv. Cel mai ieftin model cu OLED porneşte de la 799 lei (moto g31).
Idei importante din interviu:
Iată ce idei am desprins din discuţia cu Răzvan Sturza + citate relevante:
- Motorola a vândut 200.000 de telefoane în România în 2021, iar mai bine de 15.000 au fost modele Moto Edge 20
- cel mai bine vândut model a fost un Moto E7 Power
- românii cumpără foarte mult telefoane cu "Power" în nume, vor autonomie sporită
- în acelaşi timp, sintagma Power e doar iluzie, deoarece toate telefoanele au acum autonomie sporită, datorită optimizării la nivel de CPU şi software
- reprezentantul Motorola afirmă că seria RAZR nu e la final, sigur va exista un model nou
- porți de securitate în 120 de magazine Altex branduite cu noile telefoane Moto G cu ecran OLED
- impactul magazinului de pe site-ul Motorola România nu e aşa mare ca vânzări, cât mai degrabă ca punct de reper de preţ de bază al produsului, retailerii rămân principalul canal de distribuţie
- Motorola nu vede mare potenţial în segmentul telefoanelor cu stylus, e acea idee de "nu am văzut oameni la metrou folosind aşa ceva"
- ecranele OLED sunt funcţia pe care insistă Moto la telefoanele sale midrange actuale, pentru a oferi publicului cea mai bună experienţă de vizualizare
- nu m-am ferit să amintesc de ecranele modeste de pe Moto G60, G60s, G200, compensate acum totuşi de noile Moto G-uri
- de asemenea am menţionat şi interfaţa camerei de pe Moto G-uri şi Edge-uri, care ar necesita o primenire, dar aici Răzvan mi-a propus o paradigmă la care nu mă gândisem: există milioane bune de fani la nivel global care au cumpărat Moto şi s-au obişnuit cu acea interfaţă. A o schimba nu e o problemă pentru cumpărătorul nou, dar îl alienezi pe cel vechi
- am dat şi cezarului ce e al cezarului şi am recunoscut că Android 12 arată fabulos pe telefoanele Moto Edge 30 şi Moto G, mai ales la Quick Settings. Reminiscenţe ale apartenenţei de Google şi o idee inspirată.
- am vorbit şi despre Motorola Edge 30, faptul că e printre cele mai subţiri şi uşoare telefoane din 2022, cu riscul de a suferi la autonomie prin bateria de 4020 mAh. Cu toate acestea Motorola a vrut să se lepede de imaginea de telefoane "butucănoase" şi să ne ofere un telefon sexy, iar bateria mai mică e compensată prin optimizare. Feedback-ul nu a fost total negativ, au fost şi voci care declarau că bateria lui Moto Edge 30 livrează suficientă autonomie
- Motorola are o relaţie excelentă cu Qualcomm şi Google, având o puternică filieră şi ramură în SUA. Vezi aici premiera lui Snapdragon 8 Gen 1 pe Moto Edge X30, a lui Snapdragon 870 pe Moto G100
- Motorola ştie şi că există un segment de public căruia nu îi pasă de 5G şi e mulţumit cu un telefon 4G cu procesor performant ca Snapdragon 680 şi ecran OLED. Aşa a luat naştere Moto G52, cu ecran AMOLED de 90 HZ, cameră de 50 MP în spate şi difuzoare stereo
- Moto G31 porneşte de la 799 lei şi vine cu ecran AMOLED, iar preţul ar putea fi şi mai mic prin oferte atractive şi bundle-uri. Asta cu rezoluţie Full HD
- Moto G41 rămâne sub 1000 lei şi oferă un ecran AMOLED şi cameră triplă în spate, cu senzor principal cu stabilizare optică
- Moto G71 5G a fost printre primele telefoane cu procesor Snapdragon 695 5G la 1300 lei acum
- În continuarea sa vine un Moto G82 5G, care poate fi considerat ca un soi de succesor pentru Moto G71 5G, cu acelaşi CPU, dar cu ecran mai mare. Preţul merge la 1599 lei, dar vor fi oferte promoţionale
- Motorola nu lucrează neapărat cu operatorii pentru oferte speciale, ci mai degrabă cu retailerii. Ofertele promoţionale sunt create cu ajutorul unui suport către acei retaileri
- gama Motorola Edge are succes şi continuitate, a fost bine primită pentru design, ecran, Ready For
- Ready For nu a fost promovat prea agresiv în ultima vreme, Motorola nu insistă prea mult pe el, este o funcţie de nişă
- seria Motorola One nu mai există, doar 4 game există acum: Moto E, Moto G, Moto RAZR şi Moto Edge
- numai gama Moto G acoperă o sumedenie de cerinţe ale publicului
- gama Moto G preia proiectele inovative, asociate lui Moto One cândva, uneori şi Moto Edge
- "nu putem confirma sau infirma existenţa lui RAZR 3", dar "Motorola se uită în permanenţă la segment, putem produce oricând un nou RAZR sau chiar şi mai multe"
- Motorola este un jucător global, dar nu este cel mai mare jucător din lume, nu operează pe toate pieţele din lume, deci alegerile sunt limitate, trebuie să se gândească cum operează
- degeaba e tehnologia avansată, dacă nu ajunge în mâna clienţilor
- 70-80% din public alege din punct de vedere al brandului şi aici contează "sănătatea" brandului, cum percepe lumea Motorola şi de aceea companie alege cu grijă proiectele sale
- Motorola confirmă totuşi că poate produce orice tip de telefon: cu ecran flexibil, modular şi multe altele
- timpul va arăta ce produse va lansa Moto în zona de telefoane cu ecran flexibil
- "da, există o aglomerare de telefoane Moto G. Ne-a afectat pandemia şi criza de componente pe partea de supply, aşa au apărut configuraţii apropiate, la preţuri apropiate. Totuşi cantităţile nu se găsesc în aceeaşi măsură în piaţă. Dacă unul e în cantitate mică şi unul mare, se compensează".
- "în următoarele luni o să avem o simplificare gamei Moto G, pentru ca utilizatorul să îşi deaa seama dacă va cumpăra entry, cameră mai bună, baterie mai mare, ecran OLED"
- între goana după baterii de 6000 sau 7000 mAh şi talii subţiri, Moto a preferat telefoane mai subţiri
- Motorola a încercat să ofere varietate, de aceea a atacat piaţa cu un Moto Edge 30 mai subţire şi uşor, mai degrabă decât să ofere ÎNCĂ un telefon pe piaţă cu baterie mare şi talie mare
- "şi o baterie de 4000 mAh cuplată cu un CPU cu eficienţă mare poate să îţi ofere 24 de ore de utilizare"
- "problema e cu reţeaua şi căutarea de semnal, care poate consuma foarte mult în anumite zone, reducând autonomia"
- "urmărim comentariile clienţilor în magazine şi pe social media. Vedem şi comentarii negative, dar şi pozitive despre baterie şi ambii au dreptate. Depinde ce faci cu telefonul, dar mai degrabă depinde unde eşti. Dacă nu ai condiţii de semnal bune, nu ai autonomie bună".
- "nu sunt multe opţiuni de a face un telefon cu 4G puternic, iar Snapdragon 680 e cam singura opţiune. Eu aş alege un telefon cu CPU 5G, deoarece va oferi clar o performanţă mai bună"
- am întrebat şi cum de Moto a făcut un pas în spate de la camera periscop pe Moto Edge 20 Pro la un Moto Edge 30 Pro fără cameră telephoto cu zoom avansat. Răspunsul a fost că Motorola experimentează şi caută formatul ideal. "Nu aş zice că am atins soluţia perfectă, e o zonă în care ne îmbunătăţim. Dacă nu mai experimentăm înseamnă că suntem în vârful piramidei".
- "E posibil să experimentăm cu senzori noi, de 200 megapixeli, cu noi modalităţi de realizare a fotografiei, doar că lucrurile astea vor trebui să fie lansate şi vor trebui să fie evaluate, ca să ne dăm seama cât de mult se vor permanentiza sau nu"
- "Orice produs nou aduce un grad de risc şi un business mare îşi asumă riscuri minime"
- poate informaţia mea preferată este faptul că Motorola nu vrea să îşi asume mişcări greşite şi să se blocheze într-o nişă, ci să evolueze. Dacă ar produce doar cameraphone-uri sau battery phone-uri, lumea ar cumpăra modele doar pentru asta
Concluzii
Motorola e "all in" cu ecranele OLED, chiar şi pe telefoanele de 700-800 lei. Publicul vrea ecrane de calitate şi asta primeşte. Discuţia cu Răzvan Sturza a fost francă, cu cărţile pe masă, fără PR talk şi cu ceva rar: recunoaşterea neajunsurilor şi zonelor unde se pot face îmbunătăţiri. Cele mai mari revelaţii avute după discuţii sunt că semnalul precar poate afecta masiv modul în care percepe utilizatorul autonomia bateriei şi că Motorola nu vrea să fie o companie a nişelor, ci a maselor, a volumelor mari.
Nu insistă foarte mult pe 5G şi pe flagship-uri, bateria e deja considerată drept o problemă rezolvată pe toate modelele, iar la cameră "încă se lucrează". Acum urmează eliminarea de redundanţe şi canibalizări între produse similare şi compania va intra pe un nou făgaş. Cu aşa multe servicii de streaming, reţele de socializare, aspiraţii de vlogging, e clar că e nevoie de un ecran de calitate pe "PC-ul de buzunar" pe care îl avem cu toţii. Nu mai există loc de compromisuri
Cei 5 piloni ai noii strategii Moto în România sunt aceste 5 telefoane: moto g31, moto g41, moto g71, moto g52 şi moto g82. E câte ceva pentru fiecare. Aşteptăm acum să le descoperim şi noi în recenzii şi teste. Cu 200.000 de unităţi vândute pe an în România se forţează acum intrarea în top 5 aş zice.
Puteți asculta discuția completă și pe Spotify.