După ce aţi aflat care este impactul întârzierii implementării reţelelor 5G la noi, dar şi care sunt măsurile luate de alte ţări din UE, abordăm un alt subiect asociat acestui fenomen. E vorba despre modul în care ar putea fi evaluaţi corect furnizorii de echipamente 5G pentru operatorii de la noi, încât să ieşim din acest blocaj care întârzie evoluţia firească a tehnologiei. Hai să vedem despre ce e vorba!
În primul rând, operatorii de telefonie şi partenerii lor construiesc coloana vertebrală comunicațională dintr-o ţară. Circulaţia de informaţie este vitală în ziua de azi, iar informaţia este resursa numărul 1 acum. Poate prăbuşi sau ridica burse, salva vieţi şi revoluţiona domenii tehnologice. România are o reputaţie excelentă pe partea "cablată" a ecuaţiei, cu viteze excelente la Internet prin fibră, atât pe plan european, cât şi global. Asemenea unei echipe titrate de fotbal, dacă ai un titlu, vrei şi... Cupa. În acest context şi analogie Cupa ar fi un loc fruntaş la viteze şi implementare 5G.
Din păcate e cam greu, cu China şi Coreea de Sud, Elveţia şi UK care s-au mişcat mai rapid. Auspiciile ar fi bune: avem operatori de zeci de ani în ţara noastră, care au făcut profit serios, au câştigat încrederea publicului, au o infrastructură 4G+ bine implementată şi gata de upgrade spre 5G. Problema spinoasă este pe mâna cui laşi upgrade-urile. Aici intervin presiuni legislative şi diplomatice, pentru că o parte din informaţia care va circula prin reţelele 5G poate fi secretă, vitală, compromițătoare.
Şi aici intră în schema securitatea reţelelor şi echipamentelor 5G. Ele trebuie să se conformeze unor standarde de securitate ce asigură caracterul privat al comunicațiilor de generaţie viitoare.
UE a declarat deja că ţine de fiecare ţară ce provider alege şi are libertatea de a merge cu Huawei dacă vrea spre exemplu. Asta înseamnă că trebuie să ne descurcăm singuri, cu experţii locali. Nu ar strica totuşi să ne coordonăm şi cu alte ţări care au făcut toate testele de securitate aferente şi ne pot furniza metricii şi criteriile sau descoperirile lor la procesele de test de securitate. Germania a făcut deja asta, dar și Marea Britanie.
Reţineţi: nu trebuie să facem o obsesie maladivă din securitate, până la a gâtui reţelele viitorului cu firewall peste firewall peste firewall și a respinge orice furnizor prin criterii draconice de securitate. Trebuie să existe un echilibru între asigurarea securităţii şi impactul economic. Ministerul Informaţiilor de la noi alături de ANCOM ar trebui să înfiinţeze un fel de corp de control care să facă toate testele numite mai sus. Cu oameni aleşi pe sprânceană şi aş menţiona şi 2-3 experţi de la Bitdefender.
Consider că UE nu face bine ce face cu abordarea hands off, ci ar trebui să se implice mai mult, măcar prin introducerea unor standarde unitare de evaluare şi certificare pentru securitatea 5G. Se va asigura astfel şi un control transparent de către autorităţile locale şi toate ţările vor juca după aceleaşi reguli. La final de zi totuşi, când tragem linie, operatorii sunt entităţi private şi nu publice, care ar trebui să poată să îşi aleagă furnizorul dorit, cu cât mai puţine restricţii din partea autorităţilor. Nu spun că autorităţile să nu se implice, dar mă văd nevoit să dau exemplu Vodafone iar.
Are o reţea 4G construită pe bază de echipament Huawei, iar trecerea la 5G se poate face tot doar cu Huawei, pentru că nu există modularitate şi compatibilitate cu echipamente Ericsson sau Nokia Networks. Dacă autorităţile nu îşi dau aprobarea pentru Huawei, Vodafone trebuie să investească sume uriaşe în echipamente de la alte companii şi să schimbe şi echipamentele 4G, intrând în teritoriul miliardelor de euro. Evident vor cere ajutor de la stat şi statul va pierde sume mari.
Pierde şi consumatorul pentru că ar putea creşte preţurile şi să existe picaje de reţea când se schimbă echipamentele. Întrebare e cine câştigă?
Revenind la aspectul securităţii, iată câteva criterii de bază care consider eu că ar trebui întrunite de o companie care furnizează echipamente 5G:
- transparentă şi deschidere cu privire la securitatea reţelei şi echipamentelor
- deschiderea la controale inopinate ale unui organism nou format de cyber securitate, unul local
- desfăşurarea unui program pilot pe localităţi mici, atent monitorizat, cu rezultate date şi publicului
- disponibilitatea la o comparaţie cu produsele rivalilor pentru a vedea plusuri şi minusuri
- verificări stricte ale angajaţilor care vor lucra cu zonele sensibile de reţea şi echipament
- disponibilitatea de a împărţi implementarea 5G cu alte companii şi de a ceda zonele sensibile altor companii (transmisii speciale, militare etc)
- acceptarea unui supra control de la un organism vestic, pentru extra garanţii de securitate
- implementarea la nivel de echipament şi software a unor soluţii de cyber securitate locale sau internaţional recunoscute
- clarificarea riscurilor, sancţiunilor, penalităţilor dacă există o problemă sau un atac
Subliniez și egalitatea și nediscriminarea vreunei companii, indiferent ca se numește Huawei, ZTE, Ericsson sau Nokia. Mediul de afaceri trebuie să fie echitabil și corect.
Suntem într-o ţară în care atacurile, hack-urile şi ransomware au pus pe butuci primarii, spitale, ministere, deci clar mai avem de lucrat la securitate. Suntem o ţară în care sistemul de carduri de sănătate a fost mai mult picat decât activ şi în care afişarea online a rezultatelor de la BAC blochează mereu serverele site-ului Ministerului Educaţiei. Ceva trebuie să se schimbe, cu o infrastructură nouă, mai sigură, mai performantă şi mai rapidă.
Sintetizând absolut tot ce am scris mai sus, miezul evoluţiei spre următorul pas al implementării 5G este pur şi simplu GĂSIREA UNOR SPECIALIŞTI:
- specialişti care să realizeze regulile de respectat pe partea de securitate. De preferat somităţi în domeniu, oameni care ştiu ce zic, cu un background amplu în securitate cibernetică şi echipamente telecom, cu expertiză vestică şi estică.
- specialişti, ingineri, experţi cyber security care să facă teste şi controale pe echipamente si retea
Şi cum de specialişti IT, creiere luminate, oameni care ne pleacă la NASA, MIT, premianţi la Politehnica nu ducem lipsă, poate e momentul să începem să căutăm şi printre tineri străluciţi şi cu idei vizionare. Şi foarte, foarte important, trebuie evitată imixtiunea politicului în această iniţiativă. Doar astfel operatorii vor putea în sfârşit să lucreze cu furnizorul dorit şi să finalizeze lucrările la reţelele 5G și să începem și noi acest deceniu tehnologic 2020-2030.