Proiectul de lege 5G nemulţumeşte operatorii de telefonie de la noi; Iată care sunt problemele semnalate de Asociaţia Operatorilor Mobili

4.085 ori
<b>Proiectul de lege 5G nemulţumeşte operatorii de telefonie de la noi; Iată care sunt problemele semnalate de Asociaţia Operatorilor Mobili</b>Asociaţia Operatorilor Mobili din România au transmis o scrisoare deschisă spre MTIC în 17 august, semnalând o serie de observaţii cu privire la proiectul de lege 5G. Include observaţii legitime şi relevante pentru un proiect de lege care până la urmă

Pe 24 august a avut loc o dezbatere publică de 5 ore legată de proiectul de lege 5G ce urmează să fie adoptat în ţara noastră. Au participat jurnalişti, reprezentanți ai furnizorilor de echipamente şi ai operatorilor, dar şi directorul MTIC, avocaţi şi deputaţi. În ciuda acelei dezbateri şi a discuţiilor intense din media, proiectul de lege 5G în formă modificată continua să fie incomplet. El nu acoperă doleanţele şi observaţiile jucătorilor chei din piaţa telecom, formulate clar de Asociaţia Operatorilor Mobili din România. Mai jos aflaţi care sunt problemele sale.

Scrisoarea AOMR

Asociaţia Operatorilor Mobili din România au transmis o scrisoare deschisă spre MTIC în 17 august, semnalând o serie de observaţii cu privire la proiectul de lege 5G. Include observaţii legitime şi relevante pentru un proiect de lege care până la urmă vizează acei operatori, partenerii lor, dar şi consumatorii din România. Versiunea modificată a draftului de lege a fost publicată pe 2 septembrie, iar noul draft de lege, după o citire atentă nu aduce prea multe modificări faţă de primul.

O bună parte dintre observaţiile Asociaţiei Operatorilor Mobili (AOMR) nu a fost luată în calcul. Practic este o serie de măsuri referitoare la autorizarea producătorilor de tehnologii, echipamente şi programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, dar şi în reţelele de comunicaţii electronice, asigurând servicii de tip 5G. În draftul cel nou al proiectului de lege se discută despre autorizaţii, tehnologii, echipamente şi programe software utilizate în reţelele electronice de la noi.

Proiectul acesta pare a se axa pe identificarea unui singur furnizor de echipamente şi nu pe identificarea unor riscuri de securitate, aşa cum solicita UE de altfel. Nu respecta nici măsurile propuse în setul de reglementări UE 5G şi nu face prea multe precizări de ordin tehnic. A se remarca faptul că proiectul impune operatorilor să achiziţioneze echipament doar de la furnizorii autorităţi, imediat după intrarea în vigoare a legii şi sunt menţionate şi echipamente 3G şi 4G deja implementate.

Probleme semnalate

Problema e că primele autorizări nu se pot emite mai devreme de 4 luni după intrarea în vigoare a legii. Operatorii au nevoie de o perioadă însemnată pentru selectarea unui producător/furnizor, dacă cei utilizaţi până atunci nu obţin autorizarea. Evident şi aspectul înlocuirii de echipament este dificil şi un proces îndelungat. O astfel de perioadă lungă de incertitudine înseamnă riscul unei continuităţi a serviciilor oferite consumatorilor şi duce şi la întârzierea dezvoltării reţelelor de la noi.

Proiectul de lege nu reglementează calea de urmat şi termenele în cazul în care producătorul nu obţine în perioada menţionată răspunsul de la CSAT pentru cererea sa de autorizare. Se poate crea deci potenţial pentru o interpretare contradictorie. Este greu să analizezi un furnizor în lipsa unor elemente concrete pentru o analiză corectă. Operatorii prezic deja costuri considerabile dacă se produc schimbări de furnizor şi e nevoie de previziuni şi strategii bugetare pentru a contracara efectele negative.

Proiectul trebuie să stabilească şi cine amortizează pagubele financiare provocate operatorilor. Altfel, clienţii risca să sufere o majorare semnificativă a costurilor abonamentelor.

Mai este şi situaţia în care un producător este autorizat, dar ulterior va avea probleme şi autorizaţia este retrasă, operatorul fiind forţat să înlocuiască echipamentele, stricând toate planurile sale şi previziunile bugetare. ANCOM poate aplica operatorilor o amendă între 1% şi 5% din cifra de afaceri pentru nerespectarea unor prevederi, iar o sancţiune complementară poate fi interzicerea imediată a utilizării de echipamente în rețeaua 5G.

Mai este o problemă: ANCOM poate solicita furnizorilor de servicii telecom, reţele şi servicii de comunicaţii electronice să ofere informaţii detaliate cu privire la tehnologii, echipamente şi programele software din reţele 5G, dar şi la gradul de externalizare către terţe părţi a unor activităţi de gestionare a reţelelor. Aici amenzile pot fi între 3% şi 10% din cifra de afaceri dacă nu se oferă informaţiile solicitate. 

Vorbim despre o autoritate de stat care solicită unor multiple firme private din multiple țări să ofere date complexe despre produse şi servicii, unele dintre ele secrete comerciale şi care în anumite condiţii ar lăsa loc de spionaj industrial.

Ce se poate schimba?

Cea mai bună idee pentru a continua spre un proiect de lege coerent şi corect este că MTIC să integreze prevederile şi sugestiile Comisiei Europene, cu privire la securitatea reţelelor 5G. E vorba despre Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Comisia European şi Comitetul Regiunilor. Recomandarea UE 2019/534 ar trebui urmărită în dezvoltarea unei legislaţii comune cu restul ţărilor din UE, în implementarea de reţele 5G.

Alte precizări/ sugestii Camera de Comerț si Industrie România - China

  • Autoritatea nu a efectuat o evaluare completă şi detaliată a impactului înainte de consultarea publică asupra proiectului de lege
  • Proiectul de lege ar putea avea un impact semnificativ asupra producătorilor şi operatorilor, fiind anticoncurențial şi anti piaţa liberă
  • Operatorii, producătorii şi asociațiile din industria telecom nu pot evalua impactul unui proiect de lege în doar 10 zile lucrătoare
  • termenul limită prevăzut la 17.08.2020 pentru consultarea publică nu respecta rigorile transparenţei decizionale în administraţia publică din cauza impactului proiectului de lege, dar şi lipsa consultării preliminare cu părţile interesate relevante
  • criteriile de autorizare sunt opace, netransparente şi domeniul de aplicare e prea larg
  • nu sunt incluse suficiente standarde tehnice şi mecanisme de certificare, precum NESAS şi schema de certificare ENISA
  • poate apărea discriminare a producătorilor şi încălcarea dreptului constituţional de a furniza mărfuri în România
  • întârzierea alocării spectrului 5G costa operatorii milioane de euro iar schimbarea reţelei şi reconstrucţia unei reţele 5G poate dura 3 ani, fiind foarte grav pentru operatori
-3% din preț pe QuickMobile.ro, cupon: QUICK202
Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×