La final de lună mai 2024 am ajuns în Marea Britanie, pentru a vedea la treabă cele mai noi monitoare Samsung. Am dat şi o tură de sediu Samsung KX, în zona King's Cross şi am avut ocazia să discut cu Pepe Dijkstra, Principal Professional, Samsung EDO Monitor/HTV. Am vorbit despre Gaming Hub, despre strategia legată de monitoare, despre cât de uşor recunoşti un monitor Samsung în lumea eSports şi despre evoluţia productivităţii la nivel de monitoare. Tot interviul se găseşte mai jos.
- P este Pepe
- A este Alex
- Ben este Ben Holmes
A: Când vine Samsung Gaming Hub în România?
P: În primul rând, dacă intri pe o piaţă nouă, ai nevoie de o echipă de oameni şi drepturi, copyright-uri pentru jocuri. Aş zice să nu vă aşteptaţi la Gaming Hub prea curând. Nici Olanda şi ţările nordice nu le primesc în acest stadiu. Cred că doar Australia şi alte pieţe "core" au fost adăugate. Trebuie să comunicăm mai bine. Chiar şi în România, dacă intri pe Smart Hub, poţi aduce toate aplicaţiile de gaming: GeForce NOW, Xbox Game Pass. Toate cele pe care le avem pe pieţele principale sunt disponibile pentru România. Te poţi juca în cloud, doar că nu ai Smart Hub. Acolo ai Netflix, Disney, conţinut văzut şi conţinut văzut similar. Asta face Gaming Hub, aduce tot ce e gaming împreună. Din păcate nu putem livra asta, deoarece e mult management de făcut în fundal, dar da, poţi juca prin cloud gaming în România.
A: Vreo funcţie specială sau moduri speciale de gaming plănuite pentru seria Odyssey?
P: Mai mult decât am arătat deja aici?
A: Spre exemplu am avut un demo luna trecută pentru noul televizor Neo QLED 8K şi avea moduri speciale, precum FPS, calibrări speciale. Nu am apucat să văd asta. Au şi modelele noi?
P: Avem aşa ceva. Avem FPS, avem o varietate de astfel de moduri deja acolo. Trebuie să verific dacă adăugăm şi altele. E o listă destul de lungă.
A: De vreme ce avem aşa mult AI pe televizoare, să ne aşteptăm să îl vedem şi pe monitoarele de gaming?
P: Pe G8 avem, pe modelul OLED se afla acelaşi chipset ca şi pe televizorul Neo QLED.
A: Cu 512 reţele neurale?
P: Da, acela.
A: Asta înseamnă că ai aceleaşi beneficii ca şi pe TV? Spre exemplu când te uiţi la fotbal, ai mingea extra clară?
P: Orice e în Smart Hub şi Gaming Hub e valabil şi aici, pe G8.
A: Având în vedere că am auzit azi că aveţi şi un model de 360 Hz, inevitabil mă gândesc la competiţii eSports, poate parteneriate? Sunteţi parteneri cu o echipă, cu vreun sportiv din eSports?
P: Lucrăm global cu T1, campioni globali de League of Legends. Faker au toate produsele de la noi. În Europa avem produse Samsung. Sunt şi echipe că Morningstar, din Norvegia. În funcţie de pieţe facem activări şi parteneriate. Lucrăm îndeaproape cu Activision-Blizzard, pentru conţinuturi. Avem conexiuni bune, cu Electronic Arts şi FIFA/EA Sports FC. Practic la fiecare lansare FIFA ei au produse Samsung. Şi Logitech lucrează bine cu noi, ecosistemul e vital pentru noi.
Ben:
Unul dintre lucrurile extra pe care le facem, în Europa de Est am avut un Community League, competiţie League of Legends. Am adus gaming-ul spre oamenii care iubesc gaming-ul. A durat 6 săptămâni şi a avut şi premii. E un lucru fun pe care îl facem, în afara lucrurilor menţionate de Pepe.
A: Va intra Samsung în zona de monitoare OLED high end, cu refresh rate de 360 Hz?
P: Între timp s-a şi anunţat azi. Cum ţi s-a părut ce ai văzut?
A: Mi-a plăcut în special timpul de răspuns de 0.03 ms, care ajută la shootere, la diferenţa dintre un kill şi o moarte în FPS. Îmi place şi panoul mat. Ce face speciale monitoarele smart din seria Viewfinity şi nu numai?
P: Monitoarele smart sunt un termen vag. Am lansat aşa ceva acum 4 ani şi cred că la acea vreme monitoarele erau de fapt... "Dumb" (non smart). Doar primeau content de la PC, dar între timp au devenit mai "deştepte", cu oportunităţi de sine stătătoare. Am văzut această targetare şi am descoperit un public care vrea să facă ceva în plus. Avem un public care foloseşte monitorul pentru Netflix, ca un TV mai mic. Apoi avem publicul mai tânăr, care se conectează la Bluetooth şi Wi-Fi. Produsul e optimizat pentru un spaţiu mai mic, pentru că dacă ai o sufragerie uriaşă, atunci vrei ecran uriaş, dacă ai o garsonieră de student, cauţi un produs mai compact. Monitoarele noi smart pot oferi chiar şi gaming, nu doar Netflix şi productivitate. Viewfinity e axat pe utilizări business. Lineup-ul de acum e pentru utilizatori mai avansaţi, în zonă creativă. Avem şi HDR şi 1 miliard de culori.
A: Am remarcat şi calibrarea cu smartphone-ul, deci clar va fi folosit pentru editare foto şi video. Acesta ar fi singurul motiv de calibrare.
P: V-au arătat asta? Calibrarea?
A: Am auzit că puteţi calibra şi cu iPhone şi că durează 30 de secunde?
P: Poate doar anumite modele, dar nu ştiu sigur. Nu văd de ce nu.
A: Disponibilitatea? Practic sunt 4 modele de gaming: G9, Odyssey OLED şi G6, G8? Toate 4 vin în Europa? Peste tot?
P: Ce ai văzut în autobuzul de gaming implica următoarele: G6 şi G8 sunt de fapt noutăţile. Odyssey OLED şi G9 sunt deja pe piaţă. OLED G9 e deja existent, în două variante: smart şi non smart. Neo G9 e deja pe piaţă, pe alb, dar ne gândim şi la o versiune neagră, business, pentru camerele de control. G6 va fi disponibil curând, primele unităţi apar la început de iunie. Precomenzile încep pe 4 iunie. G8 vine la 4-5 săptămâni după. Nu ştiu dacă oferim precomenzi în toate ţările.
A: Mă fascinau două aspecte de design. Cat de subţiri sunt faţă de alte monitoare de gaming. Alte companii fac monitoare ascuţite şi foarte groase, masive.
P: Avem mulţi oameni în R&D şi designul îşi impune mereu părerea. Mersi de compliment. Fac o treabă uimitoare. De aia încă suntem aici, pentru că în fiecare an vin cu ceva tare şi ne întrebăm "oare cum reuşiţi?".
A: Apropo, iluminarea din spate se poate sincroniza cu tastaturi, mausi?
P: Poţi schimba culorile, să le faci statice, rotative, să le sincronizezi cu jocuri, cu periferice.
A: A devenit un fel de trademark, îţi dai seama că e monitor Samsung de la distanţă.
P: La capitolul eSports, dacă vă uitaţi la monitoare, nu prea aveţi branding. Competiţia are logo-uri mari ale partenerilor, dar la noi la R&D am preferat discreţia, dar vrem să rămânem vizibili totuşi. Căutam totuşi vizibilitate.
A: Şi alegerea de culoare albă e curajoasă. În general monitoarele de gaming sunt negre.
P: Încercăm să facem ceva diferit. Acum 10 ani toate monitoarele erau argintii, gri, albicioase. Cineva în Coreea a zis "trecem la negru". Şi toţi din Europa nu au apreciat neapărat. Dar în Franţa a prins. Şi toţi ceilalţi au urmat exemplul. E un compliment pentru echipă, R&D şi design.
A: Având în vedere că aveţi aşa multe funcţii smart pe monitoarele smart, nu sunteţi tentaţi să faceţi un All în One PC?
P: Ideea e să "rămâi unde eşti puternic". Nu avem echipe de PC, avem un lineup întreg de laptopuri, dar ne axăm pe ce facem acum şi suntem puternici la monitoare.
A: Apropo, foarte drăguţe laptopuri şi mereu întreb când vin în România.
P: Nu e o piaţă uşoară şi polonezii ne tot întreabă. Vrem să ne extindem, dar e greu, vom lua asta în calcul.
Concluzii
Samsung pare să fie foarte mândră de noile sale produse şi de faptul că adus OLED şi panouri mate în zona monitoarelor de gaming. Şi-ar dori o prezenţă mai puternică în zona eSports, dar e foarte încrezătoare şi în proiectele actuale. Are şi versatilitate, monitoarele sale super ultrawide fiind bune şi de gaming, dar şi pentru business, în zona de monitorizare, camere de securitate.
Nu sunt planuri pentru All în One PC, iar monitoarele de business oferă şi divertisment acum, fiind pachetul complet. Şi speranţa nu pare de tot pierdută pentru Gaming Hub şi laptopuri Samsung la noi.
Legat de preț și disponibilitate, modelul Smart Monitor M8 de 32 inch a ajuns deja în România la prețul de 2479 lei. Link-ul de precomandă este aici iar achiziția îți aduce un voucher între 100 și 300 lei!
Cât despre modelul Odyssey OLED G6 G60SD de 27 inch, cu rată de refresh de 360Hz, el se vinde pentru 3999 lei. Link-ul de precomandă este aici iar achiziția îți aduce un voucher între 100 și 300 lei!