Dacă aţi fost cu ochii pe Mobilissimo.ro zilele astea, aţi remarcat cu siguranţă că am fost la Paris. Motivul? Lansarea seriei de telefoane HONOR 200 şi anuntu colaborării HONOR cu reputatul studio francez Harcourt.
După ce am pus mâna pe cele 3 telefoane noi, HONOR 200, HONOR 200 Pro şi HONOR 200 Lite, am avut ocazia să stau de vorbă câteva minute cu Tony Ran, preşedintele HONOR Europa, în cadrul unui interviu de grup. Ce informaţii am aflat despre strategia companiei descoperiţi şi voi mai jos.
La interviu am participat eu, Vlad Andriescu de la startup.ro şi o jurnalistă din Bulgaria al cărei nume din păcate l-am uitat.
- V: Vlad
- A: Alex
- T: Tony
- J: Jurnalistă Bulgaria
J: Ne puteţi spune mai multe despre strategia voastră în Europa şi mai ales în regiunea noastră, România şi Bulgaria?
T:
"O întrebare interesantă. Nu ştiu dacă mai ţineţi minte din conferinţă. Am spus că Europa este "a doua noastră piaţă acasă", după China. Europa este importantă pentru noi, nu doar pentru capacitate. Piaţa e uriaşă. Europa reprezintă 130 de milioane de unităţi vândute. Pentru noi e importantă pentru branding. În mod tradiţional Europa e considerată gazda brandurilor celebre, faimoasă. Toate brandurile vor să concureze pentru o poziţie înaltă."
"Consumatorii au cerinţe mai ridicate de la branduri aici. Asta ne ajută să fim mai internaţionali. Aşa că trebuie să câştigăm în Europa. Europa e importantă şi pentru talente. Azi suntem în Paris. Paris e cunoscut pentru modă. Germania, Europa de Vest, de Est, e multă versatilitate. Trebuie să analizăm ce vrea piaţa şi ce vor consumatorii de fapt, ce solicita ei, ce cer. "
"Atunci când am pornit la drum, am înfiinţat un Europe Product Center, pentru a asculta ce vor consumatorii. În Paris am înfiinţat un centru R&D francez. Ne ajută să luăm înţelepciunea locală şi să o ducem la nivel global. Europa nu e doar despre vânzări şi cotă de piaţă. E vorba despre viziune a brandului. Este a doua piaţă "de acasă"."
J: Cum e cu planurile pentru România şi Bulgaria?
T:
"Am fost acolo de multe ori. Piaţa e deschisă pentru noi şi este foarte dinamică. Şi nu doar ca retail, ci şi pentru vânzători. Consumatorii au multe opţiuni. Am văzut şi că e un trend important: Premiumizarea. Dispozitivele devin tot mai scumpe şi mai premium. Asta e trendul actual. Oamenii se aşteaptă la tot mai multă inovaţie de la dispozitive. Vrem să aducem experienţe tot mai premium spre consumatori din România şi Bulgaria. Avem HONOR Magic6 Pro, HONOR Magic V2 şi ediţia Porsche Design. Am adus acum şi HONOR 200 Pro, nu doar HONOR 200. 70% dintre selecţia noastră de produse este mid spre high end."
V: HONOR are deja câţiva ani în Europa. Cum s-a schimbat recunoaşterea brandului. E complicat ca un brand nou să prindă la public, să ajungă să fie de încredere. Sunt clienţi care merg la Samsung sau Huawei, pentru că le ştiu.
T:
"De obicei zicem că HONOR e o companie tânără, dar brandul are istorie. Noi existăm cam de 3 ani independent, dar ca brand existăm din 2014. Eram un brand Internet, pentru a înfrunta provocările e-commerce, Internet Mobil. Eram ţintiţi spre publicul tânăr, foarte dinamic. După COVID s-au schimbat multe, în industria noastră. Am văzut schimbări mari în Europa şi industria smartphone. În ultimii ani peisajul s-a schimbat mult, multe fluctuaţii. Mereu ne gândim "care e valoarea reală pe care HONOR o aduce industriei?"."
"Nu e nevoie de un HONOR ieftin, sunt multe opţiuni. Chiar şi pentru noi, ne gândim că nu trebuie să fim în acel segment neapărat. Nu vedem prea multă valoare adăugată întregii industrii. Atunci când vorbim cu furnizorii noştri, cu partenerii telecom şi de componente. Ascultăm consumatorii şi auzim că vor să fim mai inovatori şi să le oferim o experienţă premium. Noi suntem o companie tânără, cu 3 ani de istorie ca firmă independentă."
"Anul trecut am investit 11.6% din venituri în cercetare şi dezvoltare. E o proporţie mare, deoarece în industria noastră 3-5% e deja mult. Noi am investit mult în R&D şi în rădăcinile şi tehnologia necesară. Ne ajută să aducem cele mai subţiri terminale pliabile pe piaţă. Ne-a ajutat să aducem primul AI bazat pe intenţie spre consumatori. Am adus şi tot mai multe dispozitive conectate. Am lansat primul AI PC şi laptopuri şi tablete, purtabile. Ecosistemul şi experienţa cresc. Vom aduce mai multe produse inovatoare pe piaţă, cu inovaţia noastră."
A: Aţi menţionat AI. Ce urmează pentru HONOR? Aveţi Magic Portal, urmează un asistent, editare foto?
T:
"E o întrebare mare, dar nu pot răspunde foarte exact ce urmează. Percepţia mea personală despre asta pot să ţi-o spun. NVIDIA spune că AI-ul următor este cel fizic. Deci va ajunge şi pe roboţi, va fi un AI fizic, nu doar pe dispozitive. Vorbim şi despre AI generativ, fie de la ChatGPT sau Gemini. Pentru noi, noi ne gândim la AI că o modalitate de a accesa interfaţa cloud-based, ca ChatGPT sau Gemini."
"Noi ca producător, ca vânzător de telefoane, care e valoarea reală a unui AI pe device? Aici mizăm noi. Până la urma consumatorul va avea parte de o experienţă hibrid AI. Nu trebuie să se îngrijoreze prea mult cu privire la siguranţa datelor lor. Ne vom asigura că privacy-ul e protejat la nivel local, hardware, pe device, la nivel de cip. Pe partea de cloud există de asemenea AI. Avem 4 straturi de experiența AI: cloud, aplicaţie (editori de imagine), la nivel de OS (intenţie, Magic Portal) şi la nivel de cipset. Noi oferim o experienţă AI hibrid."
J: Ne puteţi spune mai mult despre IPO, listarea la bursă de anul viitor, pe ce piaţă?
T:
"Vrem să facem compania mai transparentă, aşa că lucrăm în acea direcţie. Mai multe detalii aflaţi de la colegi."
A: Maşini electrice în viitorul HONOR?
T:
"Un subiect fierbinte. Noi, în acest moment ne concentrăm pe ce putem face. Ne axăm pe latura de comunicare şi oferim cea mai bună experienţă de comunicare, asta e prioritatea noastră."
V: Sunt curios, vedem numeroase dispozitive care vin doar în China şi nu în Europa. Dacă ar fi să lansaţi ceva pe care HONOR îl are doar în China şi l-aţi aduce în Europa, ce ar fi acel lucru?
T:
"Depinde de nevoile pieţei. Nu poţi aduce acele dispozitive de acolo aici. Produsul e deja gata, dar trebuie să te gândeşti ce vrea consumatorul de fapt. De fiecare dată când ne gândim să lansăm un produs nou, ne gândim foarte serios. Ne gândim la service, la client, la cererea şi satisfacerea cererii. Am creat o organizaţie în Praga, o ramură de acolo, care ne ajută să analizăm cererea consumatorilor şi să le ascultăm vocea. Ce îşi doresc ei, ce griji au, plângeri. Discutăm şi cu legislatori. Designul eco friendly e important spre exemplu. Acestea ne ajută să dezvoltăm piaţa pe baza cererii. Pas cu pas vom aduce mai multe produse pe piaţa locală şi o experienţă localizată. Asta e filosofia noastră."
Concluzii:
Ce am reţinut din acest interviu? Că telefoanele premium prind bine la publicul din România, pentru că piaţa entry level şi midrange e aglomerată. Am reţinut şi că HONOR nu vrea să se împartă în o mie de direcţii, cu maşini electrice sau alte gadgeturi. Suntem o piaţă deschisă aparent şi HONOR e mare fană a Europei, pe care o consideră "a doua casă".
Tony pare a avea un respect pentru brandurile europene, ştiinţa europeană şi consumatorii europeni, mai ales la nivel de coolness. Pentru o secundă m-a făcut să cred că nu SUA dă tonul la ce e cool, ci Europa... Aş fi vrut să aflu mai multe despre AI generativ, chatboț şi ce mai pregăteşte HONOR, dar asta probabil pe la IFA 2024 abia.