După perspectiva interzicerii TikTok în SUA și unele țări din Europa, acum și magazinele de haine din China sunt luate în vizor. E vorba mai precis despre Shein și Temu, cărora autoritățile franceze le-au pus gând rău.
Cine a luat contact cu persoane între 15 și 25 de ani știe că sunt toată ziua cu Shein și Temu pe buze. Chiar și mie mi-a servit Temu niște reclame la produse foarte tentante pe Facebook. În realitate, fast fashion-ul, cum se numește ceea ce fac chinezii, e o loterie. Uneori primești produse de calitate la preț mic, alteori produse de calitate foarte scăzută, haine sau cosmetice care provoacă alergii și miros ciudat.
Un segment al Parlamentului francez a votat în unanimitate o propunere de lege pe 14 martie, care vizează conceptul de "fast fashion" și produsele vândute de Shein și Temu. Motivul citat? Impactul asupra mediului și faptul că firmele din China nu dau socoteală pentru poluare cum fac H&M, Zara și altele.
Deocamdată francezii vor să interzică reclamele la Temu și Shein și să penalizeze companiile cu până la 10 euro per articol de îmbrăcăminte până în 2030. Măsura ar putea fi adoptată de alte țări europene, având un impact major asupra retailului online.
Ce este fast fashion?
E vorba despre haine de slabă calitate, produse foarte rapid și în ton cu trendurile actuale și vândute la preț foarte mic. Experții afirmă că muncitorii din acele fabrici sunt exploatați și fabricile poluează enorm. Shein era un brand care producea rochii de mireasă și a ajuns un colos, evaluat, în 2022 la 100 de miliarde de dolari.