ANCOM ne informează astăzi printr-un comunicat de presă că în anul 2023 s-a înregistrat o creştere de peste 40% a numărului incidentelor de securitate care au afectat conexiunile de telefonie mobilă şi Internet mobil. Astfel, de la 341 de incidente în 2022 am ajuns la 497 anul trecut.
Creşterea e de fapt cu 45%, iar raportul oferă o sinteză a incidentelor raportate de furnizorii de reţele şi servicii, cu tot cu cauzele lor. Trebuie spus şi că anul trecut au fost mai puţin atacate şi afectate serviciile fixe de telefonie şi Internet. Între timp s-a dublat numărul mediu de conexiuni afectate în cazul serviciilor de Internet mobil şi transmisiuni de date mobile, faţă de anul precedent.
Peste 6 milioane de conexiuni (servicii de telefonie mobilă şi SMS) sunt raportate ca afectate pentru 2023 şi 7 milioane de conexiuni de Internet mobil şi transmisiuni de date mobile. În medie un incident a afectat aproximativ 33 de mii de conexiuni, cu 65% mai mult decât în 2022. Printre cauze se numără fenomenele meteo extreme, cu intervenţii de remediere îngreunate de drumuri închise.
În 2023 au fost totuşi mai des cauze externe sau terţe părţi care au provocat problemele reţelelor. 421 de incidente au fost raportate, implicând staţii de bază şi controlere mobile, dar şi medii de transmisiune. Reţelele partenere au fost în general sursa problemelor. Se menţionează în comunicat tăieri accidentale de fibră optică, întreruperi de curent şi mă gândesc că e vorba şi de elementul uman şi de hacking.
Cele mai multe incidente au fost în judeţul Constanța, iar cele mai puţine în Braşov şi Covasna. Durata totală a incidentelor a fost de peste 6500 de ore, dublu faţă de 2022. Raportul întreg ANCOM se găseşte aici.