O bună perioadă de timp companiile din China au fost percepute drept copiatoare ale produselor vestice, dar şi branduri care nu prea pun mare preţ pe proprietatea intelectuală. Apărea şi ideea de "chinezărie", în general un obiect copiat, la preţ mic şi cu compromisuri mari. Percepţia s-a schimbat, iar din copycats, giganţii chinezi au ajuns trendsetteri. Cum s-a întâmplat asta aflăm dintr-un studiu numit China Internet Report 2019.
Studiul se ocupă de trendurile tehnologice din China şi analizează 11 segmente cheie. China este lider spre exemplu în domeniul brevetelor 5G, având cele mai multe de pe glob. Are şi proiecte pilot 5G în desfăşurare în peste 12 oraşe, cu populaţie totală de 167 de milioane de oameni. Dacă în trecut companiile chineze erau considerate doar copiatori, acum sunt trendsetteri, iar TikTok este un model de succes în rândul aplicaţiilor de socializare.
Pluralitatea de funcţii a lui WeChat a dat de asemenea idei celor de la Facebook, spre exemplu cea de a realiza plăţi între utilizatorii Facebook Messenger. Conceptul de super app este subliniat în studiu, în ideea unei aplicaţii universale, din care faci cumpărături, comunici cu prietenii, comanzi mâncare, faci plăți, cam cum e WeChat de la Tencent. Conceptul a fost imitat de Facebook şi de aplicaţia de mesagerie LINE din Japonia, ba chiar şi de o aplicaţie de ride sharing din Indonezia, Go-Jek.
China stă foarte bine şi la e-commerce şi are ambiţii mari în zona 5G, AI, automobile autonome. Diferenţa dintre China şi Vest e că la chinezi lucrurile au început să se mişte mai repede. Deşi Vestul are mentalitatea evoluată şi mintea deschisă, uneori ideile bune se pierd în organigrama stufoasă a corporaţiilor. Cazul Microsoft este des citat ca exemplu, unde un inginer cu o idee bună poate pierde luni sau chiar ani până ajunge cu ea la CEO sau CFO.
Evident, nu suntem naivi, creşterea Chinei vine şi prin mijloace neortodoxe uneori: spionaj industrial, furt de proprietate intelectuală şi copierea de care aminteam mai sus. La nivel de percepţie totuşi, se instalează imaginea de trendsetter pentru cazurile WeChat şi TikTok şi acesta e doar începutul.