La finalul anului 2022 Consiliul Concurenței amenda Alphabet, compania-mamă care deține Google, cu suma de 4.1 miliarde de dolari pentru tactici anticoncurențiale și pentru poziția sa de monopol și abuz pe piața europeană. Autoritățile nu se lasă încă, acuzând din nou marea companie americană de abuz de poziție în domeniul publicității online. Mai jos avem detalii.
Ancheta nu a fost finalizată, iar Google are posibilitatea de a veni cu argumente solide și să fie ascultată. Gigantul american a fost amendat în total cu 8 miliarde de euro de autoritățile europene pentru practici anticoncurențiale până acum, iar o nouă amendă apare la orizont. Comisia spune că datele preliminare indică faptul că Google își favorizează serviciile și tehnologiile de „display advertising” în detrimentul concurenților și serviciilor publisherilor din online.
Practicile nu sunt deloc noi, însă, din 2014 Google făcând abuz de poziție dominantă, favoritzând serviciul „Ad Exchange”, abreviat AdX. Comisia UE mai crede că o schimbare de comportament din partea companiei nu ar fi suficientă pentru a pune capăt practicilor amintite mai sus, ci vrea să forțeze grupul american să renunțe la o parte din serviciile care au legătură cu publicitatea online.
Ancheta UE a fost deschisă în iunie 2021, iar comisia spune că deși nu e nimic rău în faptul că Google are o poziție dominantă, mai grav e faptul că gigantul american a abuzat de poziția sa și controlează mult prea multe aspecte din business-ul de publicitate online. Practic, concurenții nu mai au loc. Ce-i drept, Google are un business care generează venituri de miliarde de dolari în fiecare an, iar el e țintă a autorităților de reglementare încă din 2014-2015.
Serviciile marelui G. sunt folosite de editori, agenții de publicitate și brokeri pentru a cumpăra și vinde publicitate digitală. Concurenții Google pe acest domeniu susțin că dominația companiei asupra instrumentelor de înaltă tehnologie îi oferă gigantului un avantaj nedrept.