Un studiu realizat de către Oxford şi Reuters indică un procent inedit asociat României: 16% dintre utilizatorii TikTok folosesc platforma pentru a accesa ştiri. Alte cifre inedite aflaţi mai jos.
Se pare că România are cel mai mare procent din Europa al utilizatorilor TikTok care folosesc aplicaţia pentru a accesa ştiri şi anume 16%, în vreme ce media e de doar 6%. În plus aflăm că tinerii de 18-24 ani acorda mai multă atenţie celebrităţilor şi influencerilor decât jurnaliştilor. Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului a realizat acest studiu, în urma căruia a rezultat graficul de mai jos.
Aflăm şi că războiul din Ucraina şi pandemia au accelerat migraţia spre ştirile din online, în care principala sursă de informare au devenit platformele de socializare. Doar 22% dintre respondenţi mai citesc aplicaţii de ştiri, cu 10% mai puţini decât în 2018. Aflăm şi că tinerii din toată lumea, în afară de Europa de Nord au o tendinţă mai redusă de a accesa site-uri de ştiri şi aplicații de ştiri.
Facebook rămâne în continuare cea mai folosită reţea de socializare, dar cu un impact mult mai mic asupra jurnalismului. YouTube şi TikTok sunt competitori tari. TikTok este folosit de 20% dintre tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani pentru ştiri, cu 5% mai mult faţă de 2022. În Facebook şi Twitter sunt consumate ştiri de la jurnalişti încă faţă de TikTok, unde celebrităţile sunt sursa de ştiri.
Aflăm şi că interesul pentru Facebook a scăzut pentru persoanele sub 25 de ani, care preferă TikTok, Instagrams i Snapchat. Sondajul a fost realizat pe 94.000 de adulţi, pe 46 de pieţe. Faptul că tinerii prefera TikTok pentru ştiri arată impactul aplicaţiei din China şi de ce se încearcă blocarea sa. Totuşi nu mi se pare o idee bună să îţi iei ştirile de la influenceri sau celebrități, ci să cauţi singur surse de încredere.