La începutul acestei luni am aflat că o nouă aplicație de știri urmează să debuteze. Se numește Artifact, iar aceasta e realizată de co-fondatorii Instagram. Începând de astăzi ea poate fi descărcată gratuit, fiind disponibilă în Google Play și App Store în stadiul Early Access (Acces Anticipat). Ce e diferit și interesant la această aplicație de știri față de cele existente? EI bine, folosește tehnologie de inteligență artificială, iar software-ul e comparat cu un TikTok pe bază de text. Am instalat-o deja, am testat-o preț de câteva momente și iată ce am constatat!
Odată instalată, aplicația Artifact îți permite să treci prin procesul de setup fără a-ți crea un cont. Selectezi cel puțin 10 arii de interes, iar în următoarea fereastră îți poți adăuga publicațiile favorite pentru care plătești abonament. De exemplu, această listă include publicații internaționale precum „The New York Times”, „The Wall Street Journal” sau „Financial Times”. Am remarcat că sunt și multe arii de interes din care putem alege, ordonate în categorii și subcategorii, după cum urmează:
- Most Popular / Cele mai populare - U.S Politics, Tech Companies, TV & Movies, Recipes etc.
- Lifestyle - Travel Tips, Architecture, Interior Design, Fashion
- Health - Mental Wellness, Exercises, Parenting
- Tech & Science - Electric Cars, Apps, Gadgets, Gaming, AI
- Business & Finance - Crypto, Personal Finance, Real Estate, Business, Productivity
- Arts, Design & Culture - Books, Art, Internet Culture, Reality TV
- Sports - NBA, F1, Golf
- Global & More - Education, Aviation, Russia-Ukraine War
Sunt foarte multe sub-categorii aici și după cum observați, aplicația e disponibilă doar în limba engleză momentan. Am remarcat că avem un UI similar cu Instagram și mă uit în acest caz la tab-urile prezente în partea de jos și la zona de setări. Cumva, creează o experiență de utilizare familiară pentru utilizatorii rețelei de socializare.
Cum funcționează funcțiile AI? Ei bine, aplicația include în zona „Home” un tab numit „For You”, similar cu cel oferit de TikTok. Aici sunt recomandate știri pe baza intereselor alese de tine. Accesând propriul nostru profil, vedem opțiunea „Stats / Status”.
Cu timpul, accesând conținutul preferat, sugestiile se modifică treptat și ușor, ușor, aplicația reușește să îți ofere conținut relevant pentru tine. Încă poți accesa sub-categoriile alese și să le modifici din zona Home, de asemenea. Conform informațiilor, e nevoie să utilizezi aplicația aproximativ două săptămâni și să citești cel puțin 25 de articole. AI-ul reușește astfel să îți învețe preferințele în materie de știri.
Aplicația Artifact este creată de Kevin Systrom și Mike Krieger, co-fondatori Instagram care susțin că aceasta va evolua curând, urmând să includă elemente sociale. Practic, vei fi capabil să trimiți știri direct prin aplicație către prietenii tăi și să discuți pe seama subiectelor prin intermediul comentariilor sau a unui sistem de chat. Momentan această funcție nu e disponibilă însă, urmând a fi adăugată ulterior.
Concluzii
Am încercat aplicația proaspăt lansată și pot spune deja că poate concura cu aplicații de știri deja consacrate precum Feedly sau chiar Google News. Am dat de subiecte relevante pentru mine, UI-ul este prietenos, fiind similar cu al aplicației Instagram, iar funcțiile integrate până acum funcționează bine.
Sunt curios de cum vor fi integrate opțiunile sociale și cum evoluează aplicația în timp. Am văzut AI-uri care funcționează în limba română și ar fi frumos să vedem incluse aici și știri de pe plan local. Teoretic, n-ar fi greu de integrat, însă dezvoltatorii se axează momentan pe crearea de noi funcționalități.
E încă în stadiu „Early Access”, după cum spuneam, iar mai multe opțiuni vor fi integrate ulterior. Pentru moment aplicația e utilă dacă cunoști limba engleză și dacă îți place să te informezi regulat cu privire la anumite domenii de interes. Ai și un istoric în zona de profil + funcție „Read Later”, pentru a salva știri pe mai târziu. Sunt și notificări push prin care îți vor fi recomandate articole relevante pentru tine, tot pe baza AI.
Am remarcat însă că îți poți face un cont doar folosind un număr de Marea Britanie momentan. Astfel, ești forțat să treci prin procesul de setup de fiecare dată când instalezi aplicația pe un nou dispozitiv, iar sugestiile pe bază de AI nu pot fi salvate în cont.
Dacă vrei să testezi aplicația, o găsești în Google Play sau în App Store, deși recunosc, n-ar strica nici o versiune web.