Falsele prototipuri, inducerea în eroare a presei, difuzoare ascunse în pernă- toate pentru a nu dezvălui nimic despre iPhone. Peter Lewis analizează una dintre cele mai mari lansări de tehnologie ale acestui an.
Unul dintre cele mai incredibile lucruri despre noul Apple iPhone, introdus de Stev Jobs la show-ul anual Macworld, este cum a reușit Apple să păstreze totul secret timp de aproape 2 ani și jumătate de dezvoltare în timp ce lucra cu partneri ca Cingular, Yahoo (Charts) și Google (Charts).
iPhone-ul ce nu va fi disponibil în Statele Unite până în Iunie, reprezintă un parteneriat strâns cu cea mai mare companie de telefonie wireless din Statele Unite (Cingular, acum făcând parte din AT&T, cu 58 de milioane de abonați), cel mai mare furnizor de servicii de email (Yahoo cu un sfert de miliard de abonați din toată lumea), și cea mai mare companie de motor de căutare. Deși au existat speculații care spuneau că Apple va introduce un telefon cu funcțiuni iPod, detaliile au fost puține. Chiar și unii manageri seniori de la Apple șușoteau că acum văd iPhone-ul pentru prima dată, odată cu alți 4000 de utilizatori Apple ce s-au îmbulzit la centru de conferințe Moscone de aici. Este adevărat că importanța pe care Apple o acordă confidențialității ar fi influența alegerea Cingular ca furnizor exclusiv de servicii iPhone în Statele Unite.
Apple, legendar pentru ferocitatea cu care salvează noile anunțuri de produse, s-a confruntat cu adevărate provocări pentru a ține în secret iPhone-ul timp de 30 de luni. Pe lângă implicarea Cingular, Google și Yahoo, să nu mai vorbim de producătorul Assiatic, proiectul a atins aproape orice departament din cadrul companiei Apple, a declarat Jobs, mai mult decât în cazul altor producții Apple.
Nimeni nu crede că Apple a mers atât de departe ca alți rivali cum ar fi Hewlett-Packard, ce au obținut înregistrări telefonice, citesc emailuri, caută prin gunoaie și spionează alți membrii, angajați sau jurnaliști pentru a da de urma unor piste în care s-ar putea scurge informații cu privire la informațiile despre companie (vezi corectarea).
Totuși, Apple nu lămurește angajaților și partenerilor de afaceri ce vor fi dați afară sau chiar dați în judecată pentru scurgeri de informații din cadrul companiei. Apple a jucat chiar și rolul prostului, dând în judecată bloggerii și alți jurnaliști independenți pentru postarea de informații în avans cu privire la produse Apple neanunțate.
Secretele – împreună cu licențele – protejează pe cei de la Apple de amenințările competitive de la companii străine ce au devenit experte în clonarea instantanee a produselor și proiectelor Apple. Dar secretele dau naștere și la vâlvă. Odată cu deschiderea Show-ului de Electronice de consum din această săptămâna la Las vegas, unde sute din cele mai mari companii de dispozitive electronice și-au expus noile echipamente, toată lumea vorbea despre compania ce nu participa - Apple - și speculau cu privire la ce ne mai pregătește Steve Jobs.
Mulți dintre cei mai buni analiști și jurnaliști de tehnologie din țară s-au îngrămădit Luni noaptea, la aeroportul din Las Vegas, în prima zi A CES, pentru a-l putea vedea pe Jobs când dezvăluie secretele aici Marți dimineața. Deși aplicațiile lor vor reprezenta o parte crucială a experienței iPhone, nici Yahoo și nici Google nu au văzut telefonul decât puțin înainte de lansarea anunțului, a declarat Jobs. Dezvoltarea de software a fost realizată fără a fi nevoie să furnizeze un prototip de hardware. în unele cazuri, Apple a mascat componentele software, sub denumirea de 'grămadă', pentru a nu lăsa pe programatori să vadă adevărata interfața.
Parteneriatul Cingular a fost extrem de complicat. Cingular este partener, decât Apple a făcut prima mișcare în afacerea cu telefoane, furnizând software iTunes pentru nefericitul Motorola ROKR, lansat în 2005. Legea în afacerea de telecomunicații este ca dealerii să dicteze producătorilor de telefoane ce funcțiuni și ce tehnologii vor aceștia să ofere abonaților, ce este crezul culturii Apple. . Dar în cazul ROKR – pe care l-am numit STNKER – au fost amestecurile celor de la Motorola ce i-au ânnebunit pe cei de la Apple. Când ROKR a fost într-un final lansat, stângaci și cu o putere scăzută, Jobs l-a ținut în brațe pe scenă ca un om ținând un șoarece mort de coadă. Jobs a ieșit din experiența ROKR și mai determinat să mențină controlul total asupra ceea ce el numea reinventarea telefonului.
Totuși, a declarat că i-a făcut plăcere să lucreze cu Cingular. și se pare că sentimentul a fost reciproc. Cu doi ani în urmă, Jobs și directorul executiv de la Cingular, Stan Sigman, s-au întâlnit pentru a încheia un pact pe termen lung pentru a lucra împreună la iPhone. Telefonul Apple nici nu exista măcar la stadiul de schiță, dar se pare că Sigman a avut încredere că Jobs și Apple se vor ține de promisiune să revoluționeze telefonia mobilă. și Apple la rândul ei avea încredere că Cingular nu-și va băga nasul în designul sau componenta hardware. ‚Ei lasă Apple să fie Apple’ a declarat un executiv de la Apple.
Cingular a lucrat cu dezvoltatorul de software de la Apple la funcțiuni de ultimă generați ca mail vocal-video - posibilitatea de a vedea o listă de mesaje vocale dintr-o listă și să alegeți să le ascultați în orice ordine, în loc de a le lua la rând, cum fac cei mai mulți dealeri- în timp ce Apple s-a concentrat asupra a ceea ce știe mai bine, integrarea designului hardware cu software-ul puternic dar ușor de folosit. Chiar și așa, Apple nu a arătat celor de la Cingular ultimul prototip iPhone decât cu câteva săptămâni înainte de aceste eveniment. în unele cazuri, Apple a construit prototipuri false pentru a le arăta nu numai celor de la Cingular, dar și angajaților de la Apple.
între timp, Jony Ive, designerul guru de la Apple, a șlefuit design-ul final. La conferința Macworld, cu Sigman de la Cingular pe scenă cu el, Jobs a mai făcut insinuări că parteneriatul cu Cingular ar produce mai multe telefoane nu doar cele două modele iPhone lansate astăzi. (Cele două sunt aproape identice: un dispozitiv de $499 cu memorie internă de 4GB și o versiune de $599 cu 8GB.)
în cele din urmă, Apple a decis să dezvăluie Iphone-ul cu mai multe luni înainte de lansarea oficială din Iunie pentru că nu mai putea ține secretul. Apple trebuie să ceară permisele pentru operarea iPhone-ului către Comisia Federală de Comunicații (CFC) și odată ce acestea sunt făcute publice, Apple nu mai deține nici un control cu privire la răspândirea acestor informații. Astfel, Jobs a declarat că a luat decizia ca Apple să spună lumii despre noul telefon, decât să lase ca CFC-ul să o facă.
Perna audio cu difuzoare a fost o provocare. Păstrarea secretelor de la cei dragi este extrem de dificilă. Aceste efecte de stres au fost sporite de cursa frenetică din ultima jumătate de an pentru a pregăti iPhone-ul de lansare. Pe măsură ce se apropia evenimentul Macworld, nu se mai ajungea la cină, copii nu erau înveliți cum trebuie iar planurile de familie erau amânate, mai ales în timpul sărbătorilor. ‚și pentru ce? îmi pare rău, este o informație confidențială’ nu este considerat un răspuns satisfăcător în multe case când Mama sau Tata lipsește de la o piesă la școală sau de la cina aniversării căsătoriei.
Phil Schiller, directorul de marketing de la Apple și unul dintre puținii directori de la Apple implicați în acest proiect încă de la început, a declarat că a trebuit să țină secretă dezvoltarea iPhone-ului de soția sa și de copii. Când a plecat de acasă pentru a merge la dezvăluirea oficială de ieri, Schiller a declarat, că fiul lui l-a întrebat, ‚Tată poți în sfârșit să ne spui la ce lucrai?’. Jobs s-a oprit în timpul discursului pentru a recunoaște sacrificiile și dificultățile pe care ultimele luni le-au adus nu doar angajaților care au păstrat și ei secretul, dar și față de familiile acestora. "Nu am fi putut face nimic fără voi‚ a spus acesta cu o sinceritate evidentă.