O veste şocantă vine astăzi după ce companii ca Apple şi Samsung şi-au anunţat rezultatele financiare: Apple este acum cel mai mare producător de smartphone-uri. Firma din Cupertino era depăşită de Huawei cu ceva vreme în urmă picand de pe locul 2 pe 3, dar iat-o depăşind Samsung şi urcând direct pe locul 1. Asta în vreme ce sud-coreenii au avut o scădere de profit de 53% în 2019.
Ca să clarificăm situaţia de la început, vorbim aici despre trimestrul 4 din 2019 când spunem că Apple e noul producător numărul 1 de smartphone-uri. Strategy Analytics a publicat un raport, în care se arată ca Samsung a livrat 68.8 milioane de telefoane în ultimele 3 luni din 2019, iar Apple 70.7 milioane de telefoane. Deci avem un campion nou! Huawei este pe locul 3, cu 56 milioane, iar Xiaomi pe 4, cu 33 milioane. Oppo este pe 5, cu 30.5 milioane de telefoane.
(Studiu Strategy Analytics)
Reţineţi că lucrăm aici doar cu analize şi estimări, pentru că Apple nu prea dezvăluie numărul de telefoane livrate sau cel puţin nu încă. Canalys a publicat un raport ce arată că Apple a avut 78 de milioane de telefoane livrate, iar Samsung doar 71 de milioane. Cei de la IHS Markit nu sunt de acord şi au Samsung pe locul întâi cu 70.7 milioane şi Apple pe 2, cu 67.7 milioane. Per total, Samsung a livrat în 2019 mai multe telefoane decât Apple totuşi, mai precis 295 de milioane, faţă de 193 de milioane (conform IHS).
Mai grav e că în ciuda acestor livrări, Samsung a avut o scădere de profit cu 53% anul trecut faţă de anul 2018. Frima a raportat pentru 2019 venituri de 193.7 miliarde de dolari, faţă de cele 221.6 miliarde din 2018. Profitul operaţional a fost de 23.2 miliarde de dolari, o scădere de 53% faţă de cel din 2018 (50.4 miliarde USD). Încă de la început de 2019 lucrurile arătau rău, primul trimestru de anul trecut aducând cel mai mic profit din ultimii 3 ani, după un 2018 de succes.
(Studiu Canalys)
Sunt multe motive aici şi nu ar trebui să ne uităm doar la telefoane. E vorba despre o gâtuire a pieţei de memorie şi stocare flash, cu prea multe componente pe piaţă şi preţuri în scădere. 2018 a adus o explozie de componente de gen, iar în 2019 oferta a depăşit cu mult cererea. Samsung Mobile a mers bine totuşi, în special în perioada când s-a vândut Galaxy S10. În trimestrul 4 veniturile din zona mobile au crescut, iar profitul a ajuns la 2.1 miliarde de dolari, de la 1.2 miliarde cât fusese înainte. T4 2019 a adus totusi pentru conglomeratul Samsung o scădere cu 34% de profit, la 6 miliarde de dolari.
Au fost probleme şi cu scăderea cererii de panouri OLED pentru smartphone-uri, cu firme ca BOE sau LG muşcând din cota Samsung. Pariul pe 5G şi pliabile ar putea fi unul câştigător în 2020, când se anticipează totuşi creştere pentru compania sud coreeană.
Rămâne de văzut şi ce influență vor avea coronavirusul şi instabilitatea economiei globale totuşi... Lansarea lui Galaxy S20 a devenit brusc mai importantă că niciodată.