A trecut ceva vreme de când am scris ultima oară despre probleme legate de 5G. În general era vorba despre britanici nervoşi care dau foc antenelor, dar acum liniile aeriene din SUA au ceva împotriva conectivităţii 5G, mai precis a noii benzi C care se activează mâine, pe 19 ianuarie.
Miercuri, pe 19 ianuarie 2022 AT&T şi Verizon vor activa noua Bandă C 5G pe teritoriul SUA, lucru care a făcut FAA (Administraţia Federală Aeronautică) şi linii aeriene să se îngrijoreze. Se pare că staţiile de bază 5G care funcţionează în această bandă pot provoca interferenţe cu echipamentele avioanelor, dacă sunt prea aproape de piste. Spectrul de bandă C ar putea interfera cu instrumentele de bord, mai precis cu cele folosite pentru operarea în condiţii de vizibilitate redusă.
Reuters a obţinut o scrisoare semnată de directori ai liniilor aeriene din State, care au avertizat cu privire la "haos" începând cu 19 ianuarie. Scrisoarea este semnată de oficiali American Airlines, Delta, Southwest, US, Alaska Air, Atlas Air, Jetblue Airways şi FedEx. Ea a ajuns la Casa Alba, la FCC, la departamentul de Transporturi şi Federaţia Aeronautică.
Liniile aeriene au o singură solicitare: amplasarea staţiilor 5G oriunde în țară numai nu pe o rază de 3.2 kilometri de piste, în special în zona aeroporturilor cu trafic intens. Deja se discută despre avioane Boeing 777 care ar refuza aterizarea pe un aeroport unde sunt staţii 5G de genul. AT&T şi Verizon au licitat şi câştigat o bună parte din spectrul C Band în ianuarie 2021 şi au promis că vor crea "zone tampon" în jurul a 50 de aeroporturi pentru a reduce interferenţele. Încă nu e clar dacă s-au achitat 100% de promisiune.
Spectrul în banda C e deja activ în 40 de ţări, inclusiv România, fără a provoca mari probleme până acum, dar doar dacă se respectă regulile. Mai multe detalii aveţi aici.