Nu facem des recenzii pentru jocuri video PC, dar și când o facem, ne asigurăm că avem un hardware pe măsură - iar fix asta am primit astăzi pe masa de teste, un sistem MSI de top, însoțit de un monitor OLED care te încântă vizual. Jocul asupra căruia ne-am îndreptat atenția se numește S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl și doar ce a ieșit pe piață de câteva zile, un titlu care se bucură pe deplin de tehnologiile avansate NVIDIA și desigur că le-am pus la treabă, cu o placă GeForce RTX gata să împingă limitele grafice.
Am avut la dispoziție un sistem MSI Project Zero, fără nici un cablu la vedere și echipat cu o placă de bază concepută astfel încât toți conectorii să fie în spate și ca toate cablurile inestetice să fie ascunse. Dacă vrei și tu un astfel de sistem îl găsești la PC Garage.
Despre joc + configurație PC MSI
Originalul S.T.A.L.K.E.R., cel intitulat Shadow of Chernobyl și lansat în urmă cu aproape 2 decenii, mai precis în martie 2007, doar pe PC. Acesta era dezvoltat de GSC Game World și publicat de THQ după o lungă dezvoltare. Era setat într-o realitate alternativă, ce implica un al doilea dezastru de origine misterioasă, petrecut în "Zona Chernobyl" (30 km în jurul centralei nucleare de la Chernobyl).
Astfel s-au petrecut schimbări stranii în zonă, iar jocul prezenta o poveste non-lineară cu elemente role-play precum trading și comunicare cu diferite caractere. În rolul principal era Marked One, un om amnezic care încerca să găsească și să ucidă misteriosul monstru Strelok în zona din împrejurimea catastrofei de la Chernobly. Au urmat și alte titluri din serie precum Clear Sky în 2008 și Call of Pripyat în 2010. Acum în 2024 originalul a primit în martie versiuni pentru PS4 Xbox One și în octombrie pentru Nintendo Switch.
De asemenea, acum în noiembrie 2024 vine un nou joc și anume - S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Nu știam prea multe despre serie drept să vă spun, iar în mare ideea și povestea mă duceau cu gândul la seria METRO. Heart of Chornobyl este un joc foarte mare, ce pune accent pe poveste și avem plot twist-uri, locații și caractere care promit să surprindă în timpul gaming-ului. Ce m-a surprins înainte să încep explorarea a fost documentarul de peste o oră pe care creatorul jocului l-a publicat pe YouTube, un clip despre dezvoltarea acestui titlu care merită urmărit.
Legat de story, așa cum se întâmpla și în prima parte și aici ne desfășurăm în zona de excludere de 30 km din jurul centralei Chernobyl, acolo unde după explozia principală din 1986 a avut loc o a doua explozie a reactorului în 2006 care a dat naștere unui loc periculos, plin de creaturi mutante, radiație mortală și o energie ciudată, anomalie. Cu toate acestea, zona nu este închisă iar exploratorii au acces liber, iar aici includem și vânătorii de recompense, iar noi suntem unul dintre ei - sub forma personajului principal Skif.
Jocul este un mix de FPS, simulator imersiv și horror, se petrece într-o lume ostilă în care resursele sunt limitate și trebuie să dăm totul pentru a supraviețui. Are o dificultate mai mare, iar jocul nu are progres pe nivele, ci se întâmplă pe măsură ce adunăm arme mai avansate, echipament și artefacte. Vei avea nevoie de 40+ ore pentru a termina jocul iar cu explorare ajungi la peste 100 de ore!
Pentru cei care vor 60 FPS-uri e nevoie de un Core i7-9700k sau Ryzen 7 3700X + placă grafică NVIDIA GeForce RTX2070 Super/RTX4060, 16 GB RAM dual-Channel și de 160 GB stocare SSD. Pe HIGH îți trebuie un i7-11700 sau Ryzen 7 5800X + RTX 3070 Ti/RTX 4070, 32 GB RAM dual-channel. În cazul în care PC-ul tău poate mai mult, ai setări EPICE, cu i7-13700KF/Ryzen 7 770X și grafică RTX 4080.
Sistemul de test MSI Project Zero pe care l-am avut la dispoziție rulează Windows 11 Home, include un procesor AMD Ryzen 7 8700G, 32 GB RAM și o placă grafică NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti SUPER. Am avut și un monitor măreț, un MSI MPG 27QRX QD-OLED de 27 inch, rezoluție de 2560 x 1440 pixeli și rată de refresh de 360 Hz.
Înainte de a mă juca am făcut update pentru driver-ul NVIDIA GeForce Game Ready, versiunea 566.14 lansată pe 2 noiembrie, care includea noutăți pentru S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl, cu DLSS 3 și Reflex. Impresii mai jos!
DLSS 3
Pentru a experiementa acest joc cum se cuvine ai nevoie de configurații precum cele mai sus menționate și clar trebuie să activezi tehnologia DLSS. Am mai vorbit în câteva materiale despre aceasta, dar dacă ai nevoie de un reminder, DLSS poate fi descris pe scurt drept un avans uriaș în randarea AI. Se revoluționează gaming-ul, de la fizici și simulări de animații în joc la randare în timp real și funcții de broadcasting asistate de AI.
DLSS vine de la Deep Learning Super Sampling (DLSS), iar NVIDIA vrea să redefinească astfel randarea în timp real folosind o super rezoluție bazată pe AI - randând mai puțin pixeli și apoi folosind AI-ul pentru a construi imagini de rezoluție superioară, mai sharp. S-a ajuns la versiunea DLSS 3 activată și în S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, iar ceva ce mai trebuie să știi este că tehnologia este alimentată de procesoarele dedicate AI de pe plăcile video GeForce RTX, acele Tensor Cores pe care le vezi în lista de specificații.
Se dă astfel boost pentru frame rate-uri și se generează imagini splendide, iar ca gamer tu profiți de posibilitatea de a maximiza setările ray tracing și să urci rezoluția, dată fiind randarea de mai puțin pixeli.
Iată cum arată principalele îmbunătățiri aduse de DLSS:
- Calitate superioară a imaginii - DLSS oferă o calitate a imaginii comparabilă cu rezoluția nativă asta în timp ce randează doar un sfert sau jumătate din pixeli prin folosirea unor tehnici speciali pentru imagini mai detaliate și stabilitate îmbunătățită cadru cu cadru
- Scalare perfectă pe toate soluțiile GeForce RTX și pe toate rezoluțiile - cu ajutorul Tensor Cores se îmbunătățesc frame rate-urile
- O singură rețea pentru toate jocurile - DLSS furnizează o rețea generalizată care funcționează în toate jocurile și asta se traduce într-un integrare mai rapidă în joc și totodată mai multe jocuri DLSS.
- Opțiuni de customizare - DLSS oferă 3 moduri de calitate imagine - Quality, Balanced, Performance - care controlează rezoluția internă de randare a jocului. În mod Performance se permite până la 4X Super Resolution.
Dacă intrăm și mai adânc în tehnologie, DLSS folosește framework-ul de Grafică Neurală NVIDIA numit NGX, antrenată pe un super computer NVIDIA DXG. Antrenarea rețelei se face prin vectori de mișcare care spun celor de la NVIDIA în ce direcție se mișcă obiectele din joc cadru cu cadru, vectori apoi aplicați pe un output anterior High-Res, pentru a estima cum va arăta următorul cadru. Procesul este numit "temporal feedback".
Am mai aflat că un tip special de AI numit "Encoder convolutional" preia rezoluția scăzută a cadrului curent și rezoluția înaltă a cadrului precedent pentru a determina pixel cu pixel cum se generează un cadru curent de calitate superioară. În timpul procesului de antrenament, imaginea output este comparată cu o randare offline 16K, iar diferența este comunicată înapoi în rețea, astfel că poate continua să învețe să-și îmbunătățească rezultatele. Procesul se repetă de zeci de mii de ori pe supercomputer până când rețeaua oferă rezolutate de înaltă calitate, imagini cu rezoluție superioară.
După tot acest antrenament, NGX livrează modelul AI pe PC-ul sau laptop-ul tău GeForce RTX prin drivere gata de joc și actualizări OTA. Rețeaua DLSS poate fi rulată în timp real, simultan cu un joc 3D intensiv cu ajutorul nucleelor Tensor de la Turing care oferă până la 110 TFLOPs de putere AI dedicată, ceva ce nu era posibil înainte. Tu te bucuri în final de imagini super detaliate și de înaltă rezoluție, cu beneficiul unui extra de performanță ce poate fi îndreptat spre setări Ray Tracing superioare sau rezoluție mai mare.
Avem și NVIDIA DLSS Frame Generation care crează cadre complet noi și care integrează tehnologia NVIDIA Reflex low-latency pentru responsivitate optimă. Se bazează pe a 4-a generație de nuclee Tensor și soluția Optical Flow Accelerator parte din arhitectura NVIDIA Ada Lovelace de pe plăcile video GeForce RTX 40. DLSS Frame Generation preia 4 input-uri - cadre curente din joc și anterioare, câmp de flux optic generat de Ada Optical Flow Accelerator și date ale motorului de joc, cum ar fi vectorii de mișcare și adâncime.
Acceleratorul Ada Optical Flow analizează două cadre secvențiale din joc și calculează câmpul de flux optic. Acesta din urmă capturează direcția și viteza la care pixelii se mișcă din cadrul 1 în cadrul 2, iar Optical Flow Accelerator este capabil să adune informații la nivel de pixel precum particule, reflexii, umbre și iluminare, care nu sunt incluși în calculele vectorului de mișcare a motorului de joc. Folosite îmrepună cu DLSS Super Resolution și NVIDIA Reflex, toate tehnologiel RTX sunt combinate pentru a livra un boost incredibil de performanță indiferent dacă performanța nativă este limitată de CPU sau GPU, cu o calitate remarcabilă a imaginii.
DLAA
Un alt capitol pe care am ținut să îl includ aici este NVIDIA DLAA, o funcție anti-aliasing care folosește aceeași structură precum NVIDIA DLSS, doar că are partea de upscalling înlăturată. În loc să facă upscalling pentru imagine, NVIDIA pune tehnologia asistată de AI la treabă pentru un anti-aliasing mai bun la rezoluție nativă. Legat de anti-aliasing, în cazul în care nu știai, pixelii sunt aranjați într-o grilă pe ecran, iar atunci când o linie diagonală apare pe ecran, crează un efect zimțat, iar cu tehnicile anti-aliasing se încearcă umplerea golurilor dintre pixeli iar obiectele au acum margini mai nedete. DLAA este superioară TAA și poate fi folosită dacă nu avem nevoie de performanța adițională DLSS sau dacă nu apreciem atât de mult soluțiile de upscalling.
Gameplay și impresii
Acum că am aflat totul despre DLSS 3, a venit momentul să mă și joc și să descopăr lumea din Chernobyl sau Chronoby cum este menționat în titlul jocului. Activarea se face foarte ușor din setările jocului, unde ai opțiunile dedicate în secțiunea Upscaling Method, acolo unde găsești DLSS. Am setat calitatea pe modul Quality, DLSS Frame Generation On sau Off pentru teste, iar în unele scenarii am dezactivat DLSS FR și am activat alături de DLSS și modul Frame Generation.
Setările de grafică au fost setate pe EPIC și am testat diferite rezoluții până am găsit varianta ideală pentru a scoate maximul de la hardware-ul meu. Am testat și 4K, FHD, dar cel mai bine simt că se descurcă pe QHD adică 2560 x 1440 pixeli, acolo unde am obținut constant peste 90 fps cu DLSS și Frame Generation. Dacă dezactivam complet DLSS scădeam la 40-50 fps-uri, astfel că tehnologia NVIDIA chiar face o treabă excelentă și împinge hardware-ul și calitatea.
DLSS + FG | DLSS off | |
---|---|---|
FHD | 140-150 fps | 70-75 fps |
QHD | 90-100 fps | 45-50 fps |
4K | 75-80 fps | 35-40 fps |
Am inclus în tabel mai multe teste realizate, iar modul favorit a fost clar cu DLSS on și DLSS Frame Generation pe on. Am variat între DLSS on și off pentru a remarca diferențele, iar acestea s-au văzut cu ochiul liber. Fără DLSS mediul înconjurător este mai fad, are un soi de zgomot și imaginile nu mai sunt atât de clare, hardware-ul fiind pus serios la treabă pentru a randa pixeli. Cu DLSS situația se schimbă semnificativ și acolo unde obțineam o medie de 40 fps cu totul pe off, odată activat am urcat la 90 fps în condițiile în care s-a îmbunătățit major imaginea, detaliile și mediul înconjurător.
Asta face NVIDIA DLSS 3 în S.T.A.L.K.E.R 2, o tehnologie care aduce acea bogăție vizuală în joc și fără de care lucrurile nu ar fi arătat atât de bine. Să joci pe EPIC cu asemenea detalii pe o configurație de nivel mediu încadrată la cerințe și să ai constant 90 fps-uri clar schimbă totul. Ești mai cufundat în joc și acțiune, iar ție nu îți rămâne decât să savurezi povestea. Jocul este mai dificil așa cum spuneam și mai sus, chiar și pe modul Rookie la care l-am setat eu, fiind un survival vei avea nevoie de resurse constant și nu e bine să te avânți într-o confruntare fără resurse, de la health kit-uri, la băuturi energizante și desigur gloanțe.
Am jucat cam 2 ore din S.T.A.L.K.E.R 2 și îmi amintește de o combinație între Metro și Dying Light, cu mult accent pe supraviețuire. Aici apare și elementul fantastic, iar cu fiecare luptă peste care treci, vei înțelege mai bine povestea și mecanica din spate. Un joc solicitant de-a dreptul și care cu ajutorul NVIDIA DLSS 3 arată fantastic. După multă vreme în care m-am jucat mai degrabă pe consolă, revine pofta de gaming pe desktop, unde nu mai sunt limitat la 30fps-uri și unde detaliile cuceresc.
Așadar, dacă vrei gaming dus la nivelul următor, asigură-te că ai un procesor pe măsură și neapărat o placă video NVIDIA GeForce RTX care să deschidă calea către tehnologia DLSS 3 pentru extra frame-uri, performanță îndreptată către setări grafice de top și imagini deosebite.