Fenomenul achiziţiilor în aplicaţie continuă să facă victime de această dată fiind vorba despre un doctor din Wales. Acesta a fost nevoit să îşi vândă maşina, o Toyota Aygo, pentru a acoperi pagubă făcută de copilul său, care a făcut achiziţii într-un joc de iPhone în valoare de peste 7400 de lei. Altii au spart si 1 milion de dolari.
Povestea din 2021
Muhammad Mutaza este doctorul în cauză, care s-a trezit cu o factură de 1300 de lire sterline în Apple iTunes. Fiul său, Ashaz a cumpărat itemuri într-un joc pentru mobil de la DreamWorks. E vorba despre Dragons: Rise of Berk, titlu derivat din filmele How to Train Your Dragon, foarte populare în rândul copiilor şi nu numai. Iniţial Muhammad credea că e victima unei farse sau a unei fraude. Aparent fiul său jucase acel joc doar o oră şi deja a cheltuit o sumă impresionant.
IAP-urile mergeau şi până al 99.99 lire sterline. În general e vorba despre upgrade-uri aduse căsuţelor dragonilor, itemuri cosmetice sau dragoni noi. Teoretic cel mic nu ar fi trebuit să aibă parola iTunes pentru a putea face achiziţii, dar a reuşit să o rețină privind peste umărul tatălui său. Ulterior doctorul avea să primească 29 de chitanţe pe mail pentru tranzacţii cu valoare între 1.99 şi 99.99 lire sterline.
Problema fundamentală
Chestiunea este fundamental greşită, pentru că un copil nu percepe banii din joc ca bani reali şi poate cheltui mult peste posibilităţile părinţilor. Nu este un caz singular şi am văzut şi "facturi" mai mari de atât. Un studiu realizat de Statista în 2020 ne arată că în medie copiii cheltuiesc pe achiziţii în aplicaţie următoarele sume, în medie:
- 8.2% din copiii chestionaţi au cheltuit peste 100 de dolari
- 14.8% au cheltuit între 50 şi 100 de dolari
- 9.3% au cheltuit între 20 şi 30 de dolari
- 14.1% au cheltuit între 10 şi 20 de dolari
- 40.3% au cheltuit sub 10 dolari
Şi problemele nu datează de azi, de ieri, pentru că am găsit un articol din 2014 din care aflăm că Apple a picat la înţelegere cu Comisia Federală de Comerţ pentru a plăti 32.5 milioane de dolari părinţilor ai căror copii au cheltuit prea mult pe IAP-uri. Apple promisese să dea banii înapoi părinţilor, dar tot a fost taxată.
De ani buni se tot militează pentru implementarea unor bannere care să spună clar că aceste achiziţii în aplicaţie se fac pe bani reali şi nu trebuie lăsate la latitudinea celor mici. Ar fi bun şi un mecanism de identificare în joc.
Soluţia
Cea mai simplă soluţie, pe iOS cel puţin este să poţi face tranzacţii de orice fel pe iPhone sau iPad aprobându-le doar cu Face ID sau Touch ID. Şi parola e de ajuns, câtă vreme cel mic nu o cunoaşte. Dar mai este un aspect aici şi anume momentul când cel mic îi tot solicita părintelui să îi cumpere skin-uri, itemuri în joc, gems sau alte nebunii. Clasicul "tati vreau o jucărie" a devenit "tati vreau un skin la Fortnite". Falia dintre generaţii se casca mai adânc, pentru că părintelui îi e greu să priceapă că îi cumpără odraslei un obiect virtual, care nu există şi nu are utilitate reală. Interdicţia e primul său gând.
Asemenea loot box-urilor controversate şi aici e nevoie de o reglementare mai bun.