Nu ne-am dat inițial seama, dar pare că sunt cititori mai vigilenți decât noi care ne-au informat că a trecut un deceniu de la debutul primului flagship killer cunoscut în lumea smartphone-urilor. Dacă ați citit titlul, știți deja că e vorba despre OnePlus One, smartphone lansat sub sloganul „Never Settle” în 2014. Compania a trecut prin tot felul de schimbări, portofoliul s-a diversificat, dar mare parte din fanii OnePlus pare că au rămas fideli brand-ului.
Azi discutăm despre produsele lansate de către OnePlus de-a lungul timpului, despre evoluția sa și despre ce va mai prezenta compania până la finalul acestui an. Îi mulțumim cu această ocazie lui Nicolae Minga, fan OnePlus și membru din comunitatea Mobilissimo ce ne-a reamintit de această aniversare importantă.
Cum a început totul: OnePlus One
OnePlus s-a aflat încă de la debut sub umbrela BBK Electronics, conglomerat chinez ce include și brand-uri ca OPPO și vivo. Compania a fost fondată de către Pete Lau în colaborare cu Carl Pei pe 16 decembrie 2013, iar la doar câteva luni distanță avea să debuteze primul telefon din portofoliul său - OnePlus One.
Terminalul a debutat oficial pe 23 aprilie 2014 și e în prezent primul și probabil cel mai popular flagship killer cunoscut în lumea Android. A primit un review detaliat din partea noastră la acea vreme și surprindea printr-un pachet hardware potent, de top, la un preț de doar 300 de dolari. Ca idee, se bătea cu Galaxy S5, LG G3, HTC One M8, terminale ce costau la acea vreme peste 500-600 de dolari (dublu față de OnePlus One).
Pe lângă faptul că avea un hardware de top, el sosea cu CyanogenOS preinstalat. E vorba despre o interfață bazată pe un ROM tare popular în acea perioadă - CyanogenMod. Era instalat de o mulțime de pasionați tech și modderi, fiind apreciat pentru fluiditate și pentru faptul că nu avea pic de bloatware (surplus de aplicații preinstalate).
Ca specificații vorbim despre un procesor Snapdragon 801 tactat la 2.5GHz, cu GPU Adreno 330. Avea 3 GB de RAM LPDDR3, 64 GB de stocare internă în variantă de bază + un display IPS LCD de 5.5 inch cu rezoluție Full HD. Are o cameră de 13 MP cu bliț dual-LED în spate, dar și un senzor selfie de 5 MP. Bateria sa avea 3100 mAh, terminalul oferind aproximativ 9 ore de playback video continuu.
Video-review OnePlus One
OnePlus One fost apreciat în special pentru performanță. Din câte am văzut în review-ul original al acestui model, el întrecea absolut toate flagship-urile lansate în 2014 în testele benchmark de la acea vreme. Totodată, îmi amintesc că în acea perioadă petreceam ore bune pe forumul Mobilissimo, acolo unde existau oameni ce aveau terminalul și testau tot felul de ROM-uri, mod-uri și feature-uri disponibile pentru acest model.
Sloganul „Never Settle” a reușit să motiveze mulți pasionați tech să „nu se mulțumească cu puțin”. Tocmai asta a fost dorința OnePlus: să ofere un telefon accesibil care să se bată de la egal la egal cu flagship-uri de top din acea perioadă. Smartphone-ul era atât de dorit, încât au creat chiar un sistem de achiziție pe bază de invitație.
Practic, oamenii care reușeau să cumpere un telefon primeau un cod de invitație pe care îl puteau oferi unui prieten pentru a cumpăra telefonul.
Lansări ulterioare
După succesul avut de către OnePlus 1, fanii își doreau să vadă mai multe modele tip flagship killer. Compania nu s-a oprit, lansând pe 28 iulie 2015 modelul OnePlus 2, la mai bine de un an după anunțarea primului smartphone. Tot pe atunci Carl Pei spunea că va fi singurul telefon de top lansat în 2015 sub portofoliul OnePlus, deși în toamnă urma să sosească un prim model midrange și anume OnePlus X (revin la el, întrucât consider că e un model foarte important).
Până pe 16 iunie 2016, după debutul lui OnePlus 3, toate telefoanele din portofoliul companiei puteau fi cumpărate doar prin intermediul unei invitații. Au mai existat mici schimbări, ajustări de preț, fani nemulțumiți după ce OnePlus 5 a fost lansat la suma de 499 de euro. Era totuși normal ca prețurile să crească, întrucât tehnologia avansa, terminalele primeau tot mai multe feature-uri, iar brand-ul dorea să se extindă în următorii ani.
Am remarcat însă că OnePlus nu prea a făcut compromisuri de-a lungul timpului, încercând să ofere cât mai multe feature-uri și hardware potent la sume corecte. De asemenea, tot în acea perioadă începeam să auzim de adevărate recorduri în ceea ce privește numărul de vânzări, 30.000 de unități OnePlus 2 fiind cumpărate în doar 64 de secunde în China.
Primul telefon high midrange: OnePlus X
Mulți cred că OnePlus Nord a fost primul telefon midrange din portofoliul OnePlus. Totuși, compania a experimentat încă din 2015, pregătind practic terenul pentru gama de telefoane Nord. OnePlus X a sosit imediat după lansarea lui OnePlus 2 și impresiona printr-un corp fabricat din sticlă și metal.
Avea specificații de OnePlus Ono, fiind mai mult un „high midrange”. Sub capotă găseam un procesor Snapdragon 801 de la Qualcomm. Sosea cu display AMOLED de 5 inch cu rezoluție Full HD, cameră selfie de 8 MP, cameră principală de 13 MP în spate. Exista și o baterie de 2525 mAh modestă, dar oferea suficientă autonomie pentru o zi de folosire.
Personal cred că acesta a fost primul telefon telefon cu adevărat elegant din portofoliul OnePlus. Încă de atunci se citea dorința brand-ului de a evolua, de a se extinde și de a crea mai multe produse inedite. De asemenea, remarc că „tradiția” încă dăinuie, chiar în acest an fiind prezentat OnePlus Ace 3 Pro, model cu procesor de top, dar cu mici downgrade-uri la nivel de cameră față de flagship-ul OnePlus 13, motiv pentru care e clasat drept high-midrange.
Accesorii, extinderea portofoliului de produse
Pe site-ul OnePlus erau vândute încă de la debutul lui OnePlus huse și folii pentru terminal. Ulterior au debutat căști cu fir sub gama „Bullets”, iar începând cu 2018 a sosit și prima pereche de căști wireless din portofoliu. Primul ceas inteligent din portofoliu (OnePlus Watch) nu a fost tocmai apreciat, întrucât sosea la un preț piperat și având un sistem de operare proprietar, nu aducea funcționalități utile. A fost comparat la acea vreme cu o brățară fitness mai mult.
Lucrurile s-au schimbat însă odată cu debutul lui OnePlus Watch 2, model ce rulează Wear OS și este în sfârșit apreciat de fani, oferind plăți contactless, posibilitatea de a instala aplicații și un mod de economisire a bateriei eficient. În prezent OnePlus comercializează smartwatch-uri, tablete, căști wireless, chiar și o tastatură de gaming premium, foarte interesantă.
Pe 21 iulie 2020 sosea primul telefon pur midrange din portofoliul companiei și anume OnePlus Nord. A fost dezvoltat de o echipă condusă de către Carl Pei, iar terminalul impresiona la acea vreme prin dotările oferite pentru suma de 409 euro. El oferea un display AMOLED cu refresh rate de 90Hz, conectivitate 5G, procesor Snapdragon 765G. Evident, a primit recenzia noastră pe care o puteți găsi aici.
Au sosit ulterior și terminale ceva mai accesibile precum OnePlus Nord N10, OnePlus Nord CE 5G. În acea perioadă CEO-ul Pete Lau a explicat că e vorba despre o strategie nouă care include lansarea de telefoane accesibile. Până în prezent au fost lansate 18 modele ce fac parte din gama Nord.
Controverse, întâmplări
Smash the Past
Au existat și diferite campanii interesante ce au dus la popularizarea OnePlus de-a lungul timpului. Pe lângă sistemul de invitații lansat la debutul lui OnePlus One, compania a avut și o campanie intitulată „Smash the Past”, lansată pe 23 aprilie 2014 în SUA.
Participanții trebuiau să se filmeze spărgându-și actualul telefon, iar ulterior își puteau cumpăra un OnePlus One pentru doar 1 dolar. Problema a fost că erau oferite doar 100 de telefoane la această sumă și au existat în jur de 140.000 de participanți. Evident, compania nu a putut oferi atât de multe terminale „gratuite”.
Controversa „Ladies First”
Odată cu lansarea lui OnePlus One, în 2014, compania a lansat un concurs pentru a oferi invitații de achiziție doar membrilor de sex feminin, pe forumul oficial. Utilizatorii au fost rugați să posteze fotografii pe forum alături de sigla „OnePlus”. Asta a dus la reacții negative pe tot internetul, pentru obiectivarea femeilor. Asta a dus și la terminarea rapidă a campaniei, în doar câteva ore Thread-ul fiind șters complet. Carl Pei și-a cerut însă scuze pe atunci într-o postare oficială.
Incidentul cu cablurile USB-C
A existat și o controversă legată de cablurile livrate în cutiile terminalelor. Pe tot parcursul anului 2015 au existat plângeri din partea clienților pe forumurile OnePlus și pe Reddit. Cablurile oferite la acel moment nu erau conforme cu standardele USB, iar asta ducea la o încărcare mai lentă a terminalelor. Compania a oferit rambursări, dar nu și pentru cablurile incluse în cutia lui Oneplus 2.
Thorttling în aplicațiile Benchmark
Cea mai recentă controversă e cea legată de throttling. În 2017 compania a fost acuzată că limitează puterea CPU-ului în anumite aplicații și oferă mai multă performanță în cazul benchmark-urilor. Acest lucru a fost confirmat și remediat odată cu o nouă actualizare software.
Altele
Sunt o mulțime de detalii și informații inedite ce fac parte din OnePlus. Compania a încercat tot timpul să aducă noutăți în portofoliul său și să profite de cel mai bun hardware disponibil pe piață. OnePlus 7 Pro a fost primul model ce aducea o cameră pop-up selfie, oferind un raport corp-ecran excelent la acea vreme.
Carl Pei, cofondator OnePlus, a părăsit compania în 2020, chiar în pragul lansării flagship-ului OnePlus 8T. Ulterior acesta și-a creat propria companie în Marea Britanie, Nothing. Deși a spus că nu va lansa telefoane prea curând, au luat naștere modele cu interfața Glyph luminoasă în spate, după cum bine știm.
OnePlus renunța la CyanogenOS în favoarea lui OxygenOS în luna martie a anului 2015, ca urmare a unei controverse în care era implicată și compania Micromax. Începând din 2021 OnePlus și OPPO au fuzionat, cele două companii anunțând un parteneriat la nivel R&D, prin intermediul căruia împart resurse privind cercetarea și dezvoltarea noilor produse.
A propulsat cumva popularitatea companiei și parteneriatul cu Hasselblad anunțat odată cu debutul lui OnePlus 9 / 9 Pro. Această colaborare încă dăinuie, astfel că toate flagship-urile din portofoliul companiei beneficiază de algoritmi speciali și o calibrare avansată a culorilor, reușind chiar să captureze în regim 12 bit RAW.
Concluzii
Deși textul este lung, multe întâmplări au avut loc timp de un deceniu, de la debutul lui OnePlus One și până acum. Sper totuși că am reușit să capturez esența în cele scrise.
În prezent cele mai populare terminale din portofoliu ar fi OnePlus Open (primul pliabil din portofoliul companiei), OnePlus 12 (flagship cu dotări de top, procesor Snapdragon 8 Gen 3, camere excelente) și OnePlus Nord 4. Cel din urmă e un high midrange care readuce în atenția noastră un corp fabricat din aluminiu. Are un look aparte, mai elegant, business și prezintă o zonă din sticlă în partea superioară.
Video-review OnePlus Nord 4
În ultimul timp pare că producătorul tinde să „revină” la origini, încercând să ofere fanilor experiențe software, cât și hardware, diferite, chiar inedite. Am aflat recent că în luna octombrie ar urma să debuteze OnePlus 13, posibil chiar primul telefon din lume cu procesor Snapdragon 8 Gen 4 sub capotă.
Pe lângă acest aspect, pare că noul flagship va aduce o tehnologie revoluţionară a bateriei, Glacier de la CATL, dar și un design nou (posibil cu elemente preluate de la OnePlus Nord 4). Privind spre cele scrise, pare că OnePlus a luat o serie de decizii bune de-a lungul timpului, a reușit să îsi țină fanii „în priză” tot timpul și și-a corectat rapid greșelile când a fost cazul.
Sunt curios dacă există fani ai companiei ce folosesc doar telefoane OnePlus încă de la debutul primului model. De asemenea, ne puteți lăsa păreri cu privire la acest producător de telefoane în secțiunea dedicată de mai jos.