Atunci când a apărut ideea de smartphone, firme precum BlackBerry şi Palm au confiscat rapid termenul şi l-au stăpânit o perioadă, până ce HTC a început să se mişte ca OEM, realizând terminale Windows Mobile pentru alte companii. Apoi a venit Sony cu o serie de handset-uri Xperia ce rulau acest OS (da, primele modele Xperia au avut Windows!), iar Samsung a activat în aceeaşi zonă. Apple le-a dat planurile peste cap tuturor şi apoi a apărut şi Android pentru a seta un curs pragmatic marilor producători de terminale. În siajul său s-a situat şi Huawei, întâi timid şi mai nou ca un colos de neoprit. Ce face să ticăie acest succes mai ales în ultimii 2-3 ani aflaţi din rândurile de mai jos.
O bună perioadă de timp Huawei a fost cunoscut ca provider de echipamente de reţea, cel mai des întâlnit nume printre stick-urile 3G de la noi şi la bătaie cu TP-Link sau D-Link când venea vorba de routere. Au realizat apoi şi telefoane entry level, feature phone sau midrange, dar seria Ascend cu Android i-a pus pe hartă. Momentul în care privirea publicului a început să se aţintească spre Huawei a fost sosirea lui Ascend P6, care a fost promovat prin multiple spoturi TV drept "cel mai subţire telefon", având o talie de doar 6.2 mm.
Huawei insista să folosească un procesor propriu, atât pe acest model, cât şi pe Ascend P7, care nu au fost chiar la egalitate cu flagship-urile cu Snapdragon ale vremii la performanţă. Sesizând discrepanţa, Huawei şi-a concentrat investițiile în zona procesoarelor Kirin şi le-a făcut mai puternice. Astfel a prins contur şi Huawei P8, un hit veritabil al companiei, apărut în anul 2015 şi minionul său Huawei P8 Lite, care s-a vândut extrem de bine în ţara noastră.
Băgând la puşculiţă profituri uriaşe în 2014 şi 2015, compania a început să încheie şi parteneriate cu cap şi să dezvolte o strategie coerentă. Deja după epoca P8, Huawei era cel mai mare deţinător de brevete din zona producătorilor smartphone şi continuă să adune brevete într-un ritm accelerat. Au urmat asocieri cu vedete, precum Scarlett Johansson, Henry Cavill, Lionel Messi şi Robert Lewandovski, dar asta era doar ce vedeam în prim plan.
În spate se încheiau contracte cu nume precum Leica, Harman Kardon şi mai nou şi cu Porsche Design şi Amazon/Alexa pentru Mate 9. Fiecare astfel de contract şi asociere a atras zeci de milioane de fani spre brand. Ceea ce pornise la drum ca o companie timidă ce încerca să fie cool în SUA acum câţiva ani, prin acea campanie ce învaţa oamenii să pronunţe "Hu-a-wei", a ajuns un colos, cu un logo de mari dimensiuni pe tricourile celor de la Atletico Madrid, dar sponsorizând şi Galatasaray, Borussia Dortmund şi AC Milan.
Parteneriatul cu Leica a reprezentat aducerea unui nume mare al opticii, consacrat prin realizările sale din secolul său de existenţă sub umbrela producătorului chinez, pentru o conlucrare fructuoasă. Huawei P9 şi P9 Plus au fost foarte bine primite de public, dar şi Mate 9 după cum arată primele informaţii, deci parteneriatul e un hit. Harman Kardon şi-a oferit acustica şi experienţa în acele difuzoare și căști destinate pentru produsul MediaPad M3, o tabletă cu accent pe sonorizare şi un adevărat "party starter", cum îl numeam în recenzia noastră.
Porsche Design a permis realizarea unui Mate 9 "de fiţe", acum că piaţa smartphone-urilor de lux nu mai e aşa plină ca acum 7 ani să zicem. Iar parteneriatul recent cu Amazon face din Mate 9 primul telefon cu Amazon Alexa la bord, din rândul celor mainstream. Leica înseamnă precizie nemţească şi optică fără cusur, Harman Kardon înseamnă acustică perfect echilibrată şi pasiune pentru sunet cristal, iar Amazon Alexa a devenit echivalentul asistentului virtual ideal în casele moderne. Iar prin parteneriatele sportive au pătruns în inima publicului masculin şi a miliardului de privitori de finale Champions League.
Între timp Huawei lucrează intens la tehnologiile asociate standardului 5G, la mare bătaie cu Ericsson, Nokia/Alcatel Lucent/Siemens şi alte nume mari din zona telecom.
Ce au generat toate aceste mutări strategice? 100 de milioane de telefoane vândute în 2015, urmate de vânzări estimate la 139 de milioane de unităţi pentru anul trecut. Şi având în vedere boom-urile de inovaţie de la final de 2016, cu modele concept ca Honor Magic şi variantele de Mate 9 ce abia acum se răspândesc pe glob, numărul nu poate decât să crească.
În acest moment Huawei este producătorul de telefoane aflat pe locul 3 la nivel mondial şi dacă la ultima verificare avea o cotă de piaţă de 8.3%, sunt sigur că vor sări de 10 sau 11% în acest an. Totul a fost posibil cu bazele fiind puse de segmentul telecom, Huawei fiind lider global pe piaţa reţelelor de telecomunicaţii şi echipamentelor asociate din 2012.
Totul pornea la drum în 1987 în Shenzhen şi se lovea de o interdicţie în SUA cu câțiva ani în urmă de teama spionajului chinez. Cu Samsung scuturată cel puţin ca imagine de problemele lui Note 7, locul 2 e mai vulnerabil ca oricând acum în zona smartphone, deşi 10 procente despart cele două companii. Parteneriatele viitoare vor fi interesant de urmărit, mai ales că Huawei s-a implicat destul de activ în zona purtabilelor, dar nu am auzit să fi devenit în mod special activi în segmentul Internet of Things, Smart Home, VR şi AR.
Valul de surf uriaș pe care se află compania de 2 ani va continua să îi ducă pe creştere şi în 2017. Finalul anului ne va spune totuşi dacă există potenţialul de a prinde locul 2 sau chiar 1, sau dacă Oppo şi Vivo vor reuşi să le smulgă podiumul celor de la Huawei.