După îndrăgitele versiuni anterioare, DLSS, DLSS 2 și DLSS 3 cu cel mai notabil feature adaugat, Frame Generation, NVIDIA a lansat cea mai nouă tehnologie de upscaling AI, Deep Learning Super Sampling 3.5, cu un set extins de funcții. Adăugarea demnă de remarcat este includerea unei noi funcții „Ray Reconstruction” care îmbunătățește calitatea vizuală a jocurilor cu ray tracing.
Dar nu e doar asta. Avem o sumă de noutăţi, pe care le detaliem mai jos, după ce ne-am tot jucat cu setări, funcţii şi opţiuni în cele mai tari jocuri ale momentului: de la Horizon Forbidden West la Cyberpunk cel actualizat. Vorbim despre DLSS 3.5, Ray Reconstruction, NVIDIA RTX Remix, NVIDIA Ace, NVIDIA App plus multe altele
DLSS 3.5/ Ray Reconstruction
Prin intermediul DLSS 3.5, o nouă funcționalitate numită " Ray Reconstruction " se adaugă arsenalului de instrumente AI, sporind calitatea imaginilor generate prin urmărirea razelor, prin înlocuirea denoiser-ului optimizat manual cu o rețea AI antrenată de supercomputere.
Cu ajutorul Ray Reconstruction, pixeli cu o calitate superioară ar trebui să fie creați automat între razele eșantionate, ceea ce are un efect pozitiv asupra calității imaginii și stabilității framerate-ului NVIDIA și CD Projekt Red nu au intarziat sa demonstreze capabilitățile acestei noi tehnologii în Cyberpunk 2077, un joc, care se pare ca momentan, este o rampă de lansare, pentru ultimele tehnologii NVIDIA.
Poți încerca Ray Reconstruction în jocuri cu full ray tracing precum Cyberpunk 2077, Portal RTX sau Alan Wake 2, cu titluri precum Black Myth Wukong deja anunțate.
NVIDIA spune că Ray Reconstruction a fost antrenat pe de cinci ori mai multe date decât DLSS 3, permițându-i să identifice rapid zonele în care denoiser-ul face treaba insuficientă în a prezenta reflexiile și iluminarea cu acuratețe.
Pe ce echipament am făcut testele?
Vom vorbi despre o varietate de jocuri, iar toate au fost testate pe un laptop Acer Nitro 17, un dispozitiv solid, capabil sa ruleze orice joc modern bazat pe ultimele tehnologii NVIDIA.
Spec wise, vorbim de următoarele:
- NVIDIA GeForce RTX 4060 laptop cu 8 GB memorie dedicată
- Intel® Core™ i7-13700H procesor 14 nuclee 2.40 GHz
- 43.9 cm (17.3") QHD (2560 x 1440) 16:9 165 Hz
- 16 GB, DDR5 SDRAM
- 1 TB SSD
Implementarea DLSS 3.5 in jocuri
Horizon Forbidden West a fost lansat în sfârșit pe PC, cu mai multe îmbunătățiri față de lansarea sa originală de PlayStation 5, cum ar fi o calitate LOD(Level of detail) crescută, suport complet pentru ecrane ultra-wide și Direct Storage 1.2.
Versiunea de PC include suport pentru NVIDIA DLSS Super Resolution, Frame Generation (introdus incepand cu DLSS 3), Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) de la NVIDIA, Intel Xe Super Sampling 1.2 (XeSS 1.2) și AMD FidelityFX Super Resolution 2.2 (FSR 2.2) ) din prima zi.
Toate soluțiile de upscaling implementate folosesc Dynamic Resolution Scaling (DRS). Când DRS este activ, rezoluția internă va fi scalata de la 100% la maximum 50% în scenele mai solicitante. Pentru a rula Horizon Forbidden West la setări grafice maxime cu un FPS rezonabil la rezoluție nativă, este nevoie de un GPU destul de puternic, motiv pentru care soluțiile de upscaling sunt atât de importante.
Implementarea DLSS în acest joc oferă o imagine stabilă și curată în utilizarea sa la 1440p și 4K. Cu DLSS activat la 1440p și 4K, veți obține un nivel îmbunătățit și stabil de detaliu, o redare detaliată a părului fără pierderea calității în mișcare și redare îmbunătățită a vegetației, oferind o prezentare mai fluidă, în special în timpul mișcării. în comparație cu soluțiile native TAA sau FSR 2.2/XeSS 1.2.
Implementarea DLSS Frame Generation în Horizon Forbidden West este excelentă, producând o imagine stabilă și clară, fără probleme ale UI-ului din joc, zona în care Frame generation, are ocazional mici probleme. Efectele de particule mici, cum ar fi zăpada, praful sau ploaia, sunt redate corect, chiar și în timpul mișcării rapide la 1440p și 4K.
Cu toate acestea, utilizarea Frame Generation la 1080p împreună cu upscalingul DLSS Super Resolution, va avea ca rezultat o problemă ușor crescută a artefactelor fantomă și murdăririi, față de doar utilizarea upscaling-ului singur la această rezoluție scăzută de ieșire.
Ca un punct suplimentar, implementarea DLSS în joc poate folosi DLSS 3 Frame Generation în combinatie cu DLAA, pentru o calitate a imaginii mai bună decât cea nativă, beneficiind în același timp de rate de cadre îmbunătățite. În timpul testării DLSS Frame Generation, jocul s-a simțit foarte fluid cu un timp de răspuns foarte bun și fără probleme de latenta.
Concret vorbind, fără DLSS și fără Frame Generation activat, la un preset High/Ultra, adică performanța nativă, jocul nu scoate mai mult de 45 de FPS.
În comparație, cand aceste opțiuni sunt activate, FPS-ul se dublează, fluiditatea sa este sesizabilă si in general, imbunătățeste experiența generala cu mult.
Diablo IV pe GeForce RTX: modul definitiv de a juca
La lansare, jocul a venit cu DLSS 2, iar acum în release-ul final, cu DLSS 3, DLAA și Reflex, și mai nou, în ultimul update, ieșit de curând pe 26 Martie, cu suport Ray Tracing. Schimbările majore, se pot observa în modificării vizuale legate de ferestrele din joc, calitatea apei şi a armurii din joc, dar şi în general în o îmbunătăţire a iluminării.
În Diablo IV, DLSS 3 îi ajută pe deţinătorii de plăci video din seria RTX 40 să multiplice performanța în 4K cu o medie de 2.5X. În benchmarks, performanța pe GeForce RTX 4090 a crescut cu 2,4X, atingând în jur de 229 FPS setări grafice maxime. GeForce RTX 4080 a atins o medie de 177 FPS, GeForce RTX 4070 TI rula Diablo IV la 139 FPS și GeForce RTX 4070 la 113 FPS.
La 1440p, DLSS 3 permite GeForce RTX 4070 să joace Diablo IV la peste 170 de cadre pe secundă, cu o medie de 335 FPS pe GeForce RTX 4090.
Pe laptopurile din seria GeForce RTX 40, DLSS 3 îmbunătățește performanța cu o medie de 1,8X la 2560x1440, un GPU de laptop, fiind capabil să atingă peste 80 FPS cu setările maxime activate. La 1080p, DLSS 3 ajută toate GPU-urile laptopurilor să ruleze la peste 120 FPS
Cel mai notabil, este fapul ca un laptop echipat cu RTX 4090, reuşeşte să atingă chiar şi 280 FPS în aceste circumstanţe. Cu un FPS atât de ridicat, este cea mai bună ocazie să măreşti calitatea imaginii cu NVIDIA DLAA, un tip de anti-aliasing bazat pe AI care utilizează aceeași tehnologie dezvoltată pentru DLSS.
DLAA folosește rezoluţia nativă pentru a maximiza calitatea imaginii, mai degrabă decât pentru a crește performanța, dar în Diablo IV, ai un back-up, şi anume DLAA care poate fi combinat cu DLSS Frame Generation pentru cea mai înaltă calitate posibilă a imaginii și o performanță excelentă.
Cyberpunk 2077, sau mai exact, CD Project Red, a încheiat un parteneriat cu NVIDIA pentru a utiliza cea mai recentă tehnologie DLSS 3.5 și de Ray Reconstruction pe plăcile video RTX. După cum probabil știți, grafica jocului a primit o creștere semnificativă cu actualizarea 2.11.
Aveți aici o lista cu ce face exact ultimul update, care include îmbunătățiri specifice chiar și pentru noul expansion „Phantom Liberty”
Pe sistemul „Din greşeli înveţi”, NVIDIA se află într-o poziție interesantă, unde trebuie să evidenţieze defectele acestul „RT denoising” în Cyberpunk 2077, jocul său „ de bază” pentru DLSS și RT, pentru a evidenția avantajele noii sale tehnologii.
Principalele exemple pe care NVIDIA le-a furnizat direct pe website-ul lor oficial, au fost ghosting-ul, deoarece datele de iluminare sunt aparent reținute incorect din frame-urile anterioare și efectele RT, deoarece lipsa datelor duce la umbre și reflexii detaliate ce au un aspect „pătat”. Aceste neajunsuri se aplică și altor jocuri RT, în funcție de modul în care sunt reglate aceste denoisers.
Datorită DLSS 3.5 și a performanței de top oferite de celelalte full Ray Tracing features GeForce RTX, modalitatea definitivă de a experimenta Cyberpunk 2077: Phantom Liberty se află pe o placă grafică GeForce RTX, PC sau laptop.
Atât Cyberpunk 2077, cât și Cyberpunk 2077: Phantom Liberty oferă suport complet pentru Ray Tracing în Modul Overdrive. Cunoscut şi sub denumirea de Path Tracing, acesta simulează cu acuratețe lumina pe întreaga scenă. Este folosit de artiștii ce se ocupa de efecte vizuale pentru a crea grafică de film și TV ce nu se distinge de realitate.
Până la sosirea GPU-urilor din seria GeForce RTX cu nuclee dedicate RT și accelerare AI prin NVIDIA DLSS, gameplay-ul în timp real cu acest tip de tehnologie a fost practic imposibil deoarece este extrem de intensiv în utilizarea GPU-ului.
Acum… româneşte vorbind. Toate aceste chestii contează? Este vreo diferenţă când activezi acest „ Ray Reconstruction” sau acel „ Path Tracing”? Răspunsul este da.
În primul rând, vreau să subliniez faptul că aceste „artificii” cum le-ar spune unii, contează pentru multe persoane. Pentru entuziaşti, sau pentru persoane ca mine, care sincer, nu mă consider un entuziast, dar vreau ca jocurile mele să arate cât se poate de bine, mai ales în anumite titluri, cum este în cazul de faţă, Cyberpunk 2077.
Path tracing, face ca lumina să fie şi mai „luminoasă”. Ştiu că e cam stupid ce am spus, dar înţelegeţi voi. Atmosfera se schimbă când ai iluminare completă, aşa cum poate tehnologie actuală sa o randeze de bine şi aşa cum a vrut artistul să o reprezinte.
Porţiuni din joc prind viaţă şi pur şi simplu, îţi dă o satisfacţie mentală, ştiind că te bucuri de calitatea maximă oferită de un joc de top. Poate este doar în mintea mea, acest „scenariu” dar eu cred în el şi nu cred că sunt singurul. Aş putea elabora pe acest subiect, dar deja o dăm în psihologie şi cred că aici suntem toţi pentru a descoperi noutăţi şi gaming şi pentru a ne destinde.
Trecând mai departe la Ray Reconstruction.
Face o mare diferenţă în joc? Discutabil.
Face măcar vreo diferenţă sesizabilă ? Da! Clar! Îmi place ceea ce face. Produce o iluminare mai bună, mai curată în joc şi dacă am observat corect, sau poate este doar un caz izolat pe device-ul pe care am testat acest feature, şi ajute cu FPS-ul.
Dacă ai o placă video capabilă şi vezi acolo opţiunea de Ray Reconstruction în setările video, fă-ţi un favor şi activeaz-o.
Pentru cei ce nu au plăci capabile de toate aceste tehnologii şi se întreabă dacă se merită să facă upgrade, răspunsul este un răsunător DA. Şi dacă este să mă întrebi pe mine, ar cam fi cazul. Seria GTX 10, a fost una genială şi chiar şi eu, încă deţin un laptop care are GTX 1070 ca şi placă video şi încă face faţa multor titluri moderne. Dar pentru titluri AAA cum este Cyberpunk, Alan Wake 2, exclusivele ce se portează de la Sony pe bandă rulantă, etc, ai nevoie de căluţi putere sub capotă.
RTX HDR in jocuri
Anunțat pentru prima dată la CES, acum disponibil și pentru a fi folosit personal de toata lumea, folosește inteligența artificială pentru a transforma videoclipurile standard cu gamă dinamică redată în browserele de internet într-o gamă dinamică înaltă (HDR) uimitoare pe ecranele HDR10.
Dar nu suntem aici sa vorbim despre videoclipuri, deoarece, de curand, prin intermediul noului „NVIDIA APP”, acest „instrument” este disponibil și pentru jocurile video.
Este un nou Filtru ce poate să transforme jocurile SDR în jocuri HDR pentru titlurile care nici până în prezent, nu suporta aceasta tehnologie.
În prezent, nu acceptă setup-uri cu mai multe monitoare. Dar, potrivit NVIDIA, această funcționalitate va fi adăugată într-o viitoare actualizare a driverului.
Cât despre ceea ce veți avea nevoie pentru a beneficia de RTX HDR, lista arată în felul următor:
- Un monitor capabil HDR
- Noua aplicație „NVIDIA App” ce înlocuiește GeForce Experience (vom vorbi mai multe în momentele ce urmează despre acest lucru )
- Cele mai recente drivere GeForce
- Windows 11
- Un GPU GeForce din seria RTX 20 sau mai nou
- Activarea opțiunii HDR în Windows și a dezactivarea opțiunii de HDR automat
Dacă îndeplineşti toate aceste condiţii, opţiunea de RTX HDR poate fi activată din NVIDIA App, secţiunea „Graphics” pentru a funcţiona cu absolut toate jocurile pe care vei dori să le rulezi, sau poţi activa individual, la fiecare joc în parte, apăsând combinaţia de taste Alt+F3, alegând de acolo RTX HDR. Nu ştiu dacă suna complicat sau nu, acest lucru, dar este foarte simplu de făcut.
Pentru oricine nu are un monitor compatibil HDR, este tocmai un capăt de ţară. Aveți opțiunea de a activa filtrul „Dynamic Vibrance” îmbunătățit tot de AI în NVIDIA App pentru a adăuga puțin din acel vibe HDR, deși este simulat.
Pentru cine şi-a mai bătut capul cu simularea HDR în titluri ce nu aveau această funcţie by default, ştie că până acum, exista o soluţie direct din Windows, şi anume acel HDR Automat menţionat mai sus.
Cu toată sinceritatea, vă pot spune că RTX HDR este o opţiune mult mai bună, motivul principal fiind este pentru că suportă mai multe API-uri (DX9, DX10, DX11, DX12, OpenGL, Vulkan) și, prin urmare, mai multe jocuri și chiar emulatoare în comparaţie cu soluţia oferită de Windows care este disponibilă doar în anumite titluri.
RTX HDR nu are nici probleme legate de nivel de negru din imagine, deoarece folosește corect gamma de 2.2 în loc de gamma SRGB pe bucăți utilizat de Windows 11 Auto HDR.
Ce sunt aceste „Gamma” şi „SRGB”? Sunt spaţii de culoare pe care un monitor le poate afişa şi cred c-ar trebui să ne rezumăm la aceasta definiţie simplă. Pentru mai multe detalii, exista întotdeauna, prietenul nostru Google.
În anumite jocuri, cum ar fi Horizon Forbidden West, RTX HDR face o treabă mai bună chiar şi decât HDR-ul nativ implementat.
Într-un exemplu concret, RTX HDR păstrează detaliile în nori, permițând totuși soarelui să strălucească pe deplin. HDR nativ tinde să evidențieze detaliile evidențiate în Horizon Zero Dawn, indiferent de setările pe care le utilizați, aşa că RTX HDR arată mult mai bine decât HDR-ul nativ în acest joc.
Alţi utilizatori de pe Reddit, au raportat, ca un alt titlu care beneficiază de acest lucru, ar fi Hogwarts Legacy, dar să fiu sincer, nu am apucat să testez acest joc.
De menţionat. În pozele următoare, primul este un screenshot făcut pe device şi a doua imagine, este o poză făcută pe TV-ul capabil HDR. Probabil nu este cel mai accurate exemplu de pe planetă, dar consider că este suficient ca să îţi creezi o idee de ce face această tehnologie.
NVIDIA App – Înlocuitorul superior al lui GeForce Experience
NVIDIA App a fost lansat sub formă de beta în Februarie 2024 și vine cu o serie de beneficii împreună cu RTX HDR:
- Interfață de utilizare revizuită
- Nicio cerință de conectare cu cont
- Un nou UI/Overlay în jocuri
- Suport pentru Shadowplay 120fps
- Setări de profil per joc din Panoul de control NVIDIA
- Suport RTX HDR
- Filtru RTX Dynamic Vibrance
Centru de control unificat pentru GPU - Unified GPU Control Center
Acesta integrează setările optime de joc prezente în GeForce Experience și setările 3D ale panoului de control NVIDIA într-o interfață unificată. Acesta devine un loc centralizat pentru a revizui sau modifica optimizările în timp ce ajustați setările driverului. Îl puteți personaliza în funcție de aplicație sau puteți utiliza un profil general pentru toate jocurile și aplicațiile.
Tab-ul de „Drivers”
În acest nou tab, s-au introdus puncte ce marchează secțiunile de interes pentru utilizator, adică „ce este nou” și „ce este remediat”, alături de înștiințări despre ultimele suporturi adaugate unor anumite jocuri. Cum puteti vedea in captura noastra de ecran, putem vedea ca Diablo a primit recent suport pentru Ray Tracing, de exemplu. Toate articolele legate de drivere sunt accesibile într-un
carusel, astfel încât să puteți descoperi mai ușor ultimele anunțuri despre jocuri sau despre tehnologiile asociate cu el.
Recompensele GeForce – Tab-ul de „Redeem”
Singura secțiune a noii aplicații NVIDIA care necesită autentificare este acest tab. Aici veți găsi oferte speciale de la NVIDIA și partenerii săi, cum ar fi conținut în joc, oferte exclusive de abonament premium GeForce NOW și multe altele.
Update-uri viitoare pentru NVIDIA App
În continuare, vor fi integrate funcțiile rămase din Panoul de control NVIDIA, ce va cuprinde setările de afișare și video, overclocking de GPU și roll-back de driver. În timpul perioadei de beta a pentru NVIDIA App, GeForce Experience și panoul de control NVIDIA vor continua să fie disponibile.
Totuși, nu toate vor face tranziția. Scopul principal cu NVIDIA App este de a îmbunătăți experiența utilizatorului iar pentru a realiza acest lucru, a fost luată decizia de a întrerupe câteva funcții care au fost subutilizate, mai ales acolo unde există alternative bune.
Printre acestea, se numara streaming-ul către Twitch și YouTube, Partajarea de imagini și videoclipuri pe Facebook și YouTube și Capturi în modul Foto 360 și Stereo.
RTX Remix - Modificarea jocurilor mai vechi cu texturi îmbunătățite, ray-tracing și multe altele
RTX Remix este o colecție de software care permite jocurilor construite în principal pe DirectX 8/9 să accepte metode și active moderne de iluminare. Pentru a face acest lucru, înlocuiește bucăți întregi dintr-un joc clasic pentru a forma o nouă conductă de redare aproape în întregime eliminată de cea livrată cu jocul original.
Născut din proiectele interne NVIDIA, cum ar fi Quake 2 RTX și Portal RTX, platforma este acum disponibilă pentru oricine în versiune beta și este deja folosită în toată lumea. Cel mai celebru exemplu, este ca a atras pe unii dintre cei mai mari modders de Half-Life 2 pentru a dezvolta un proiect foarte ambițios: o remasterizare completă a unuia dintre cele mai bune jocuri pentru PC realizate vreodată.
Atât de completă, incat sincer să fiu, este mai mult ca un remake, vizual vorbind. Doar tehnic vorbind, la baza, tot remaster este.
Nu orice joc clasic este compatibil cu RTX Remix. Conform NVIDIA acesta funcționează cel mai bine cu jocurile DirectX 8 și 9 „cu conducte cu funcții fixe”, inclusiv Call of Duty 2, Hitman 2: Silent Assassin, Garry's Mod, Freedom Fighters, Need for Speed: Underground 2 și Vampire: The Masquerade – Bloodlines. O listă completă de titluri compatibile este disponibilă pe site-ul modDB.
Cel mai la indemana mod prin care poți testa chiar tu RTX Remix, este Portal RTX. Acesta poate fi downloadat gratuit de pe Steam dacă deja ai jocul de baza. Dacă nu, acesta trebuie cumparat separat de aici.
Dacă doriți să utilizați RTX Remix în crearea de „remasters” , îl puteți descărca de pe site-ul NVIDIA.
În prezent, este în versiune beta și necesită, de asemenea, NVIDIA Omniverse, dar odată instalat, îl puteți folosi pe joc DirectX 8 sau 9 și vă puteți pune pe treabă.
NVIDIA ACE – Aduce viața personajelor virtuale prin AI Generativ
NVIDIA Avatar Cloud Engine, ACE pe scurt, pentru jocuri, este un serviciu personalizat făcut pentru modele AI care transformă jocurile aducând inteligență personajelor cu care nu poți juca (NPC-uri) prin interacțiuni în limbaj natural bazate pe inteligență artificială.
Bazându-se pe NVIDIA Omniverse, ACE for Games oferă modele de bază optimizate pentru AI pentru vorbire, conversație și animație de caractere, inclusiv:
- NVIDIA NeMo — pentru construirea, personalizarea și implementarea modelelor de limbaj, folosind date proprietare. Modelele de limbaj pot fi personalizate cu diverse povești pentru personaje și le pot proteja pe acestea împotriva conversațiilor contraproductive sau nesigure prin NeMo Guardrails.
- NVIDIA Riva — pentru recunoașterea automată a vorbirii și text-to-speech pentru a permite conversația live.
- NVIDIA Omniverse Audio2Face — pentru a crea instantaneu o animație facială expresivă a unui personaj de joc, care să se potrivească cu orice context de comunicare. Audio2Face dispune de conectori Omniverse pentru Unreal Engine 5, astfel încât dezvoltatorii pot adăuga animație facială direct personajelor MetaHuman.
Dezvoltatorii pot integra întreaga soluție NVIDIA ACE for Games sau pot folosi doar componentele de care au nevoie. Mai multe detalii despre ACE, puteți găsi accesând acest link.