Lenovo a ajuns un nume sinonim cu succesul pe piaţa laptopurilor, dar şi cu tabletele 2 în 1 cu design rotativ, iar mai nou şi cu lansările din gama Moto Z. Dar cum a pornit la drum uriaşul chinez? Azi ne-am propus să readucem în acţiune seria "Ştiaţi că", cu un material despre această companie, fondată în 1984.
În acest moment Lenovo este o companie multinaţională cu sediu în Beijing, China, dar şi un al doilea sediu în North Carolina, SUA. Compania era creată în 1984 de către 10 ingineri, sub conducerea lui Liu Chuanzhi şi cu o finanţare de 30.000 de dolari. Numele Lenovo poate fi separat în două particule: "Le" de la "legendă" şi "novo", cuvânt latin pentru "nou".
În primii 20 de ani de existență a firmei, numele englez era de fapt "Legend", iar cel chinez "Lianxiang", în traducere liberă "gândire conectată" sau "creativitate". Documentele oficiale ale companiei indica fondarea sa pe 1 noiembrie 1984, iar guvernul chinez a aprobat incorporarea firmei la aceeaşi dată. În primă fază compania se ocupa cu importuri de televizoare şi a eşuat.
Grupul s-a reorientat spre verificări de calitate a computerelor şi apoi a început să creeze propriile plăci pentru computere IBM, care le permiteau să proceseze caractere în limba chineză. Lenovo şi-a încercat norocul şi cu un ceas digital, care a eşuat. Lucrurile se puneau în mişcare serios în 1990, atunci când Lenovo începea să producă şi promoveze computere sub propriul brand.
Primul model a fost Legend PC, foarte bine primit de public, în special în Asia. O filială a firmei se fonda în Hong Kong dupa câțiva ani şi fondatorul se muta acolo, împreună cu o parte din angajaţi. Lenovo ajungea listată la bursă în 1994, după ce strângea un capital de 30 de milioane de dolari. A urmat apoi deschiderea de birouri în Europa, America de Nord şi Australia, pentru a extinde cercetarea, dezvoltarea şi producţia.
Numele Lenovo apărea în 2003 şi se investea masiv în promovarea sa şi marketing. Înainte de asta Lenovo încheia un contract foarte bănos cu Microsoft, devenind ulterior cel mai profitabil business din China în jurul anului 2000. Lenovo a cumpărat secţiunea PC de la IBM în anul 2005, inclusiv gama de laptopuri ThinkPad. La acea vreme suma asociată tranzacţiei a fost de 1.75 miliarde de dolari.
Ulterior în 2014, Lenovo avea să cumpere şi businessul de servere IBM bazate pe tehnologie Intel. Lenovo devenea o forţă şi în zona de servere, business PC-uri, laptopuri şi tablete, înainte de a trece şi la smartphone-uri. În mod interesant, Lenovo îşi vindea divizia smartphone şi de tablete în anul 2009 contra sumei de 100 de milioane de dolari, pentru a se axa pe PC-uri şi apoi o cumpăra înapoi pentru 200 de milioane de dolari.
Lucrurile începeau să meargă bine în 2009, când divizia mobila Lenovo ajungea pe locul 3 în topul producătorilor de telefoane din China. Compania intra pe piaţa smartphone cu adevărat de abia în 2012 şi devenea rapid cel mai mare brand chinez în această zonă. Pe alte fronturi, Lenovo se alia cu NEC pentru a produce PC-uri pentru piaţa din Japonia în 2011 şi în 2014 cumpăra şi brevete tot de la NEC.
O achiziţie de marcă a fost cea a Motorola Mobility, de la Google pentru suma de 2.91 miliarde de dolari in 2014. Ulterior, Moto avea să se bucure de independență în cadrul Lenovo şi să continue să lanseze modelele sale Droid, Moto G şi Moto X fără vreun rebranding. E drept că au existat şi modele ce împărţeau specificaţiile în portofoliul Lenovo, atât sub numele lor, cât şi Moto.
Chinezii implementau un nou logo şi motto în 2015, cu expresia "Never Stop" în centrul noii strategii. La ora actuală Lenovo are o cotă de 20% din piaţa PC globală, după o lungă perioadă în care a rămas cu imaginea de "cel mai mare producător de PC-uri din lume". Brandul ThinkPad e sinonim cu calitatea şi business-ul, iar tabletele şi hibrizii Lenovo Yoga au devenit definiția utilizării multi modale, cu modurile tent, kickstand, prezentare şi tabletă. Si sa nu uitam de tabletele cu proiector!
Lenovo a dominat şi piaţa de laptopuri, dar s-a implicat şi în zona de purtabile şi chiar set top boxuri. Din 2013 Lenovo produce doar telefoane cu Android la bord şi are ca scop declarat să fie peste Apple pe piaţa locală cel puţin. În 2013 a avut loc o tentativă de a cumpara BlackBerry, dar ea a fost blocată de guvernul canadian.
Cea mai recentă iniţiativă Lenovo are de-a face cu Project Tango şi reprezintă o tabletă şi un smartphone cu senzori de adâncime şi camere speciale 3D, utile pentru cartografierea în timp real a spaţiului din jur, destinată în special mall-urilor şi muzeelor, dar şi aplicaţiilor augmented reality. Şi acesta e doar începutul, deoarece Lenovo a prezentat recent şi un terminal flexibil, ce poate deveni brăţară sau telefon.
Cu o istorie bogată şi o reinventare constantă, Lenovo reuşeşte să rămână pe plus pe piaţa tabletelor, lucru cu care nici Apple sau Samsung nu se pot lăuda. E drept că smartphone-urile sub brand propriu nu au rupt norii, dar modelele Moto rămân impecabile. Va reuşi totuşi Lenovo să facă faţă presiunii noilor firme ca Xiaomi, Oppo, Vivo sau Huawei în anii viitori?