Cum stăm cu trollingul? Excelent aş spune, cel puţin noi ca naţie, ca români, fiind tare pasionaţi de ironii, miştocăreală, Junimea şi Times New Roman. Dar nu suntem doar noi, ci toată generaţia Instagram. Iar toate companiile tech ştiu exact în ce lume trăiesc, trollând pe cât se poate rivalii. Mai jos am făcut o recapitulare a acestor momente comice, ironice sau a celor care au fost prea mult pentru a fi apreciate.
1. Samsung şi campania cu bretoanele / InGenius / Galaxy S III
Samsung a avut un ultim an ocupat, cu o sumedenie de reclame anti Apple. Iese în evidenţă cea cu oamenii cu freză în formă de breton inclusiv cel mic. E de fapt o întreagă serie de reclame, cea mai bună fiind cea "Growing Up", în care vedem că un tânăr a avut mereu iPhone-uri şi apoi a trecut la telefoanele Samsung şi a fost foarte încântat. A ironizat şi câţiva oameni cu breton la final. Interesant de remarcat lipsa de răutate aici. Totul e destul de subtil.
Avem și o reclamă pentru Galaxy S III într-o revistă mai sus, plus răspunsul Apple în acceași revistă mai jos:
2. I'm a Mac / I'm a PC
Una dintre cele mai celebre campanii de trolling din istorie şi momentul care i-a făcut cariera actorului Justin Long, campania "I'm a Mac/I'm a PC" a fost o serie de zeci de reclame scurte în care aflam avantajele unui Mac în faţa unui PC. Era menţionat inclusiv faptul că Windows Vista a fost un eşec, dar şi funcţiile de productivitate superioare din Mac OS, cel puţin la început de mileniu. Timpii de încărcare, iTunes şi multiple alte avantaje sunt prezentate, inclusiv future proofing-ul mai bun al Mac-urilor.
3. Reclama Motorola din 2011 anti Apple
Cea mai legendară reclamă din istorie este cea 1984 prezentată de Apple, iar Motorola a provocat-o la duel în 2011 cu propria viziune. Toţi cei care erau subordonaţi sistemului erau acum posesorii de iDevice-uri, dar cei cu Motorola erau rebeli, care gândeau diferit. Se termina cu o poveste gen Romeo şi Julieta. Păcat că era o reclamă la tabletele Motorola Xoom, care au fost un eşec.
4. Huawei tot trollează Apple
Huawei a împărţit recent baterii la coadă la iPhone XS şi a tot postat imagini de trolling despre noile iPhone-uri în ziua de lansare. Am avut trolling inclusiv pe contul oficial Facebook din România, în care Huawei le amintea tuturor cine e pe locul întâi în DxOMark, au prezentat un labirint în care era Dual SIM scris în mijloc şi tot felul de aluzii la jocuri video ca Pac-Man în care Huawei câştigă mereu.
Inclusiv teaserele pentru Huawei Mate 20 Pro sunt belicoase cu Apple. Și să nu uităm de camioanele promoționale pentru P20 din fața magazinelor Samsung și Apple din UK.
5. HTC şi trolling mai finuţ
În 2014, HTC se simţea tare pe sine, după un HTC One M7 excelent şi pregătind un M8 care făcea marea trecere la un soi de cameră duală. Ca atare începea să şicaneze Samsung pe Twitter, vorbind despre regretul cumpărătorilor de modele Galaxy S5. Pe atunci HTC a ales să nu vină la MWC 2018, preferând o lansare separată şi de aceea au crescut miza cu marketingul.
6. Colecţia de atacuri Microsoft - Apple
Aici am colecţionat toate momentele în care Microsoft a ironizat Apple pentru lipsa de comoditate a unui iPad dacă vrei să scrii şi să protejezi ecranul din mers. E aluzie la Surface Pro şi la accesoriile sale Cover şi Type Cover. Era şi o perioadă când Cortana începea să muşte din Siri şi asta evident s-a lăsat cu ceva reclamă ironică. Tastaturile conectate la iPad-uri au fost net sub cele ale lui Surface Pro o bună perioadă, iar stylusul era iarăşi un plus pentru Microsoft.
E mereu haios cum un utilizator iPad e prezentat ca neajutorat, doar cu o bucată de metal în mână şi atât... S-a cam rezolvat cu iPad Pro.
7. Momentul cu camioanele
Nu ştiu dacă ştiaţi dar acea ştire virală cu Samsung care a plătit amenda de 1 miliard de dolari către Apple pentru încălcarea de copyright este falsă. Se zvonea în 2012 ca Sammy a plătit amenda în monede, trimise în camioane spre Apple. Suna absurd, dar şi haios şi a trolling genial. Din păcate a fost doar un fake news, dar ultra propagat online. Păcat că ne-a stricat Snopes fantezia.
Apropo, nici nu există atâţia bănuţi de 5 cenţi în circulaţie în SUA, din ce am înţeles. Iar cele 30 de camioane din ştiri nu ar putea transporta 110.000 tone de monede, cât înseamnă miliardul de dolari. Dar publicul va reține mereu această pățanie.
8. Steve Ballmer
Tăticul trollilor, cel mai coleric şi exteriorizat CEO, Steve Ballmer a râs de iPhone şi de iPad la debutul lor. Nu doar că a râs, a făcut un veritabil număr de stand up comedy la auzul faptului că plăteşti 500 de dolari pe un telefon. Parcă nu era râsul lui totuşi când a apărut iPad-ul, mai ales că şi Microsoft încercase să spargă această piaţă cu ceva vreme înainte. Nu ştiu dacă aţi remarcat, dar Ballmer avea şi o obsesie cu tastaturile. Orice nu avea tastatură i se părea eşec.
9. Microsoft/Nokia versus Apple
De îndată ce a ajuns sub aripa Microsoft, Nokia a venit cu reclame curajoase în care efectiv prezenta mostre realizate cu iPhone 5 şi cu telefoanele Lumia ale momentului. Au făcut asta la fiecare release şi mereu Lumia-ul era mai bun. E şi o reclamă în care vedem fanii Apple care se bat cu cei Android cu efecte demne de filme de John Woo. La final Microsoft/Nokia vine cu maturul "Don't Fight, Switch", în ceea ce mi se pare o reclamă bunicică la Lumia 920.
10. Sony râde de Xbox
În general asiaticii nu prea se aruncă la campanii de atac asupra americanilor, pentru că americanii sunt experţi la trolling. Cumva Sony a încercat ceva de gen, ironizând Kinect-ul şi promovând Playstation Camera şi motion controllerul său. Ironiile au fost fine şi simpatice, nimic exagerat.
Mi s-a părut totuşi ultra sec clipul în care vedeai că poţi ÎMPĂRŢI un joc de PS4 cu cineva, în vreme ce posesorii de Xbox puteau rula jocul doar pe O SINGURĂ consolă şi atât, fără a împrumuta jocul altora.
Lista este evident deschisă şi abia aştept să vă văd exemplele.