Inspirat de articolul de pe Techcrunch care propunea un factor disruptor pentru sistemele învechite de apelare "911" din State, m-am gândit la ceva similar şi pentru România. Aflaţi ce pregătesc alte țări pentru servicii de urgenţă şi care ar putea fi viitorul loc în acest editorial.
În primul rând întregul concept de "apel la servicii de urgenţă" e deja super învechit. Nimeni nu mai sună în ziua de azi, nimeni nu mai dă nici SMS. Trăim în lumea lui Whatsapp, Facebook Messenger, Snapchat şi a apelurilor video. Firma Carbyne din Israel a început deja să lucreze al un sistem alternativ. Ei au creat o platformă de administrare a apelurilor, susţinută de un ecosistem care integrează video streaming live, servicii de localizare şi mesagerie text.
Totul a pornit de la o păţanie a lui Amir Elichai, fondator şi CEO al companiei. Acesta era jefuit pe o plajă din Tel Aviv în 2013 şi a sunat la poliţie. Ce a urmat a fost o serie lungă de minute bune de frustrare pe parcursul unei conversaţii clasice. Ştiţi voi, "cum arătau", "unde vă aflaţi", "când s-a petrecut", "ce au furat" şi aşa mai departe. Toate acestea până să înceapă măcar un apel spre forţe de ordine din zonă.
Motto-ul lui Amir este următorul "Dacă Uber şi Pizza Hut mă localizează imediat, de ce serviciile de urgenţă nu pot?". Carbyne vrea să rezolve ecuaţia "time to dispatch", adică timpul care trece între realizarea apelului şi momentul când pompierii, poliţia sau salvarea ajung la persoana în cauză. Pentru a realiza acest lucru e nevoie de două informaţii vitale: locaţia exactă şi situaţia exactă.
Nu poţi intra într-o confruntare armată cu 2-3 poliţişti nepregătiţi sau să trimiţi o doar o ambulanţă la o ciocnire în lanţ. Aici intră în acţiune serviciile de poziţionare şi localizare pe care le au terminalele mobile, cu bonusul unei soluţii de poziţionare la interior. Carbyne se laudă cu localizare cu acuratețe de un metru chiar şi asta în doar câteva secunde.
Platforma include şi video streaming pentru a evalua situaţia, accesul fiind permis de utilizator. Testele au arătat că se reduce timpul de intervenţie cu 60, până la 65%. În acea perioadă se pot salva vieţi. Uriaşa problema pe care o avem şi noi în România cu serviciile 112 e că se bazează pe linii de telecomunicaţie vechi, cele terestre. Nici vorbă de conectarea la smartphone, chat, video sau GPS.
Carbyne face teste şi în Europa şi cum noi avem o relaţie specială cu Israelul poate o să avem şi noi parte de aşa ceva. Deocamdată a semnat cu Amir and co doar localitatea Fayete County din Georgia, SUA. Problema mare e cu reglementările, diferite pentru fiecare ţară şi chiar zona din cadrul unei ţări. Autorităţile nu vor dori să schimbe prea uşor un sistem care este activ de decenii bune.
Unii se pot gândi la cyber securitate, la hackeri şi abuzarea sistemului. Asta în condiţiile în care deja grosul apelurilor la 911/112 sunt farse. Mai este un aspect aici: lucrând cu o platformă electronică, informaţiile pot ajunge spre spitale în vreme ce sunt preluaţi pacienţii şi ambulanțele vor avea echipamentul ideal pregătit. Noi în România avem multe avantaje: suntem în avantgarda testelor 5G, avem un Internet foarte rapid, toată lumea are smartphone şi avem şi ingineri capabili să implementeze şi realizeze un sistem de gen.
Problema e ca o să intre pe fir probabil STS-ul, fie dorind să "guste" din fructul oprit al informaţiilor despre cetăţeni, fie cedând bonom o parte din resursele lor pentru a ajuta colegii de la Stat, de la 112. Trebuie să ai mare grijă când pui un sistem de localizare a milioane de oameni în mâna unei companii, a unui om, posibil a unui Guvern. Asta lasă loc de interceptări, scăpări spre televiziuni, paparazzi şi e ştiut că informaţia electronică ajunge mai uşor pe web decât un apel la 112.
Deja telefoanele mobile au o funcţie SOS care cheamă imediat serviciile 112 şi ştiu că la un moment dat apăruse şi o funcţie specială care activa camerele când era detectată jefuirea unui om (după modul atipic în care alerga sau se mişca utilizatorul). Posibil să fi fost doar un brevet acela, dar potenţial există.
Şi fiindcă România e România, chiar şi când o să avem acest sistem mai trebuie rezolvată o mare problemă: timpul de răspuns al ambulanței, poliţiei sau pompierilor. Pe ăsta nici tehnologia nu prea o poate ajuta... fiindcă aici e vorba de infrastructură...