De ce evită producătorii să integreze baterii mai mari de 5000 mAh pe telefoane

27.470 ori
<b>De ce evită producătorii să integreze baterii mai mari de 5000 mAh pe telefoane</b>Printre criteriile de departajare ale utilizatorilor când vine vorba de alegerea unui smartphone, fie el flagship, midrange sau low-end, găsim pe primele poziții autonomia bateriei. Ne dorim ecrane mari pe care să urmărim conținut media, să ne jucăm

Printre criteriile de departajare ale utilizatorilor când vine vorba de alegerea unui smartphone, fie el flagship, midrange sau low-end, găsim chiar pe prima poziție autonomia bateriei. Ne dorim ecrane mari pe care să urmărim conținut media, să ne jucăm sau să comunicăm cu cei dragi prin videoconferință de oriunde. 

Având în vedere că diagonala display-urilor a crescut, dar și consumul energetic în cazul CPU-urilor mai puternice, e posibil să vă întrebați de ce producătorii evită să integreze baterii mai mari, de 6.000, poate chiar 7.000 mAh la bordul smartphone-urilor. Ei bine, am aflat răspunsul!

Colegul nostru Alex a avut ocazia să discute recent cu Răzvan Sturza, Sales Lead Motorola România. Discuția a dus la un podcast Mobilissimo.ro pe care îl puteți asculta aici (între min. 27:52 - 39:45), dar și la dezvăluirea unor informații importante privind dezvoltarea telefoanelor mobile. Răspunsul nu a sosit direct ca urmare a unei întrebări, ci mai degrabă indirect, atunci când a venit vorba de telefoane cu baterii mari, de peste 6.000 mAh

Astfel, după spusele lui Răzvan Sturza, telefoanele cu baterii de peste 5.000 mAh pot întâmpina probleme în cazul transportului și distribuirii. Între timp ne-am făcut „temele” și am cercetat exact care ar fi procedura de transport a terminalelor mobile cu baterii generoase conform directivelor UE aflate în conformitate. 

Acordul privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase

Am aflat astfel că la începutul anului trecut a intrat în vigoare acordul ADR 2021, care, pe lângă schimbarea de denumire, vine cu noutăți privind transportul de baterii cu litiu. Acestea din urmă fac parte din categoria mărfurilor periculoase și sunt integrate sub clasa substanțelor și obiectelor explozive. După cum probabil v-ați dat seama, transportul mărfurilor periculoase, intern și internațional, se realizează în conformitate cu așa-zisul acord multilateral M332.

Din 2021 „Acordul european privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase (ADR)” a devenit „Acordul privind transportul rutier internațional de mărfuri periculoase” deoarece există din ce în ce mai multe țări semnatare ale acordului din afara Europei. 

Acordul a fost revizuit ca urmare a tendinței de electrificare, care implică o ușoară creștere a manipulării de baterii cu litiu și a dispozitivelor pentru producerea și stocarea energiei electrice. Astfel, au fost aduse noi prevederi pentru identificarea bateriilor și au fost introduse câteva excepții.

Ce trebuie să reținem însă este că smartphone-urile care au baterii de peste 5.000 mAh intră în altă clasă sub categoria mărfurilor periculoase. Astfel, producătorii pot întâmpina dificultăți în a livra astfel de telefoane, fiind nevoiți să îndeplinească noi condiții pentru ca transportul să fie realizat în conformitate cu Acordul ADR 2021. Din acest motiv se evită folosirea acestor acumulatori generoși.

Evident, am verificat Acordul ADR 2021 (Vol. 1) și am găsit următoarea informație:

„Atunci când bateriile cu litiu conforme cu 2.2.9.1.7 f) sunt transportate în conformitate cu prezenta dispoziție specială, conținutul total de litiu al tuturor pilelor cu litiu metal conținute în baterie nu trebuie să depășească 1,5 g, iar capacitatea totală a tuturor pilelor cu litiu ion conținute în baterie nu trebuie să depășească 10 Wh (a se vedea dispoziția specială 387).”

În ceea ce privește activitatea de transport, lista persoanelor care trebuie să prezinte raportul de accident, conține acum și descărcătorul, în timp ce expeditorul pur (adică producătorul mărfurilor) trebuie să numească un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase. Totodată, în documentul de transport trebuie specificate substanțele care nu au restricții pentru circulația prin tunel, iar pentru gazele refrigerate să existe informații suplimentare.

Concluzii

Pare-că pentru a nu se complica prea tare și pentru a nu apărea probleme privind transportul, producătorii mizează pe optimizarea consumului telefoanelor mobile, optând pentru baterii de capacitatea mai mică, după cum spunea și Răzvan Sturza în cadrul interviului. De asemenea, majoritatea smartphone-urilor de pe piață aduc alimentare rapidă, astfel că nevoia integrării unei baterii de peste 5.000 mAh la bordul telefoanelor este diminuată. 

Aș reaminti de faptul că de-a lungul timpului și chiar recent am avut parte de surprize din partea smartphone-urilor de la care nu aveam mari așteptări în ceea ce privește autonomia, cu baterii de sub 4000-4500 mAh. Asta grație integrării CPU-urilor și a display-urilor eficiente din punct de vedere energetic, dar și a optimizării software pusă pe seama producătorilor.

Vă reamintesc că pe site-ul nostru veți găsi în secțiunea „Telefoane” o bază de date completă, cu o mulțime de teste și benchmark-uri comparative pentru a vă da seama cum se descurcă smartphone-ul dorit În cazul utilizării continue sau a playback-ului video, cât și date privind timpii și vitezele de încărcare.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×