ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) a efectuat recent un studiu detaliat privind impactul mediului asupra serviciilor de comunicații electronice și postale. Acest studiu a explorat nivelul de cunoștințe, atitudinile și percepțiile populației referitoare la acțiunile menite să minimizeze impactul negativ asupra mediului.
Rezultatele studiului indică o preferință accentuată a consumatorilor pentru prețul și calitatea serviciilor de comunicații, cu scoruri de 8,7 și, respectiv, 8,5 pe o scală de la 1 la 10. Interesant este că impactul asupra mediului are un rol secundar în preferințele utilizatorilor, primind un scor mediu de 6,2. În contextul comunicațiilor electronice, 63% dintre persoanele intervievate cred că reducerea amprentei de carbon necesită în principal renunțarea la tehnologiile vechi și ineficiente.
În privința serviciilor poștale, utilizarea ambalajelor biodegradabile și a mașinilor electrice pentru livrare sunt percepute ca având cel mai mare impact asupra reducerii amprentei de carbon, acestea fiind favorizate de 58%, respectiv 50% dintre respondenți. În plus, o cincime dintre respondenți ar accepta taxarea suplimentară a serviciilor nesustenabile.
Când vine vorba de echipamentele de comunicații electronice, majoritatea respondenților le înlocuiesc la un interval de 4 ani sau mai rar, laptopurile și computerele fiind păstrate cel mai mult timp. Aproximativ 60% dintre respondenți ar lua în considerare clasa energetică a unui telefon doar dacă prețurile sunt similare, iar compensațiile monetare sau voucherele ar influența pozitiv decizia de reciclare a echipamentelor pentru 72% dintre ei.
Studiul subliniază, de asemenea, o nevoie de informare mai bună în ceea ce privește impactul mediului al produselor și serviciilor de comunicații. Majoritatea respondenților se consideră neinformați în această privință. Ei consideră că echipamentele de comunicații și ambalajele coletelor sunt principalele surse de impact negativ asupra mediului.
În ceea ce privește impactul tehnologiei asupra activităților de zi cu zi, conectarea cu alți oameni prin digitalizare este apreciată ca fiind extrem de utilă, în special de tineri, în timp ce accesul la cultură și informații este valorizat mai mult de persoanele de peste 45 de ani. Studiul ANCOM, realizat pe un eșantion de 1.471 de respondenți, poate fi consultat integral pe site-ul oficial ANCOM.