Operatorul Vodafone România a primit încă o amendă serioasă în această săptămână, după cea din vara legată de Protecţia Datelor. Pe atunci era taxată cu 10.000 de lei, iar acum cu 50.000 de lei de către Protecţia Consumatorilor. Problema de această dată e reprezentată de "practici comerciale înşelătoare".
E vorba mai clar despre acele oferte cu "minute şi SMS-uri naţionale nelimitate", iar ANPC a analizat reclamaţiile consumatorilor şi a luat decizia amenzii. Se pare că o serie de consumatori cu oferte prepaid au avut serviciile de apelare restricţionate, deşi se aflau în perioada de valabilitate a ofertelor. Aparent utilizatorii ar fi avut un număr "suficient" de apeluri primite.
Se pare că ideea de "nelimitat" era de fapt limitată şi existau şi restricţii totuşi. Precedenta amendă Vodafone, din vară a avut legătura cu „lipsa de măsuri tehnice şi organizatorice pentru protejarea datelor utilizatorilor şi abonaţilor, contra accesării sau divulgării lor”. Revenind la cazul cel nou, Vodafone ar considera că o utilizare rezonabilă a serviciului său înseamnă o atingere a unui număr de 500 de minute de apeluri primite.
Şi asta cu toate că oferea apeluri nelimitate şi nu era menţionată nicăieri o astfel de limitare. De aici şi "practicile comerciale înşelătoare", sancţionate de către ANPC cu 50.000 de lei. Evident trebuie eliminat şi pragul de restricţionare automată a apelurilor sau SMS-urilor efectuate sau primite. O problemă a fost şi cu oferta ce punea la dispoziţia clienţilor oferte prepaid cu număr fix de minute, mesaje şi acces la Internet.
Oferta era valabila 28 de zile şi în mod interesant, deşi clienţii erau în perioada de valabilitate, serviciile de apelare le-au fost restricţionate, pentru că ar fi primit apeluri "suficiente". Practic clientul nu avea cum să monitorizeze precum un profesionist apelurile primite, ştiind dacă respectă sau nu condiţiile operatorului, deci putea rămâne pe zero cu mult înainte de expirarea termenului, fără să ştie asta.
Pe viitor Vodafone va trebui să găsească o metodă pentru a fi mai transparentă cu privire la politicile sale şi de a informa clientul în mod clar şi detaliat cu privire la limitele ofertelor sale. Să vedem dacă şi alţi operatori vor fi taxaţi astfel… mai ales că și Orange a avut probleme cu “nelimitatul” in trecut.